Piaggio Vespa


Piaggio Vespa w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Vespa – nazwa linii włoskich skuterów należącej do firmy Piaggio. W 2016 roku skończył 70 lat.

Są to skutery w stylu retro. Pierwsze modele powstawały według projektu inżyniera Corradino D'Ascanio.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Historia skuterów Vespa (pl. Osa) jest ściśle związana z historią firmy Piaggio. Vespa była pierwszym skuterem, który spopularyzował tę kategorię jednośladów. Jego nazwa nawiązywała do charakterystycznego kształtu pojazdu z wąską talią (przekrokiem) i szerokim odwłokiem (tylnym nadkolem). Został zaprojektowany w 1946 roku przez inżyniera Corradino D'Ascanio. Miał być tanim pojazdem dla masowego odbiorcy. Posiadał prosty w obsłudze dwusuwowy silnik o pojemności 98 cm³, koło zapasowe oraz skrzynię biegów, w której biegi zmieniało się poprzez przekręcenie lewej manetki. Od początku pojazd znalazł wielu nabywców, ponieważ idealnie wpasowywał się w potrzeby ówczesnych Włochów. Był dostępnym dla każdego, tanim i łatwym w prowadzeniu środkiem transportu. Zapotrzebowanie wśród Włochów spowodowane brakiem takiego środka transportu po II wojnie światowej dodało mu jeszcze większego zainteresowania wśród nabywców. Dzięki skuterom Vespa zniszczona w czasie II wojny światowej fabryka Piaggio, wcześniej produkująca samoloty i części silnikowe dla przemysłu zbrojeniowego w Pontedera, została odbudowana. Później zaczęto sprzedawać Vespy poza Włochami, gdzie również zdobyły popularność. Zaczęto je produkować na licencjach w Anglii, Hiszpanii, Indiach, Niemczech, Francji, Brazylii i Belgii. Do dziś z taśm fabryki Piaggio zjechało 39 modeli vespy, a jej charakterystyczna sylwetka wciąż nawiązuje do pojazdów produkowanych po II wojnie światowej. Na jej wzór w latach sześćdziesiątych powstały radziecka Wiatka i polska WFM Osa. Na licencji Piaggio produkowane są w Indiach Bajaj Chetak i LML. W Pontederze, w mieście w którym została wyprodukowana pierwsza Vespa działa muzeum Piaggio[1]. W 2007 roku powstał film dokumentalny Forever Vespa (reż. Pippo Cappellano, Marina Cappabianca), w którym można zobaczyć również klubowe pojazdy z Polski.

Dla spopularyzowania skutera Vespy duże znacznie miało jego wykorzystanie w komedii romantycznej Rzymskie wakacje (1953) z Audrey Hepburn i Gregorym Peckiem w rolach głównych[2]. Największym konkurentem Vespy były skutery, również włoskiej marki, Lambretta.

Vespa w Polsce | edytuj kod

Klubowy baner na vespie

Stowarzyszenie „Vespa Club Polska” jest grupą miłośników kultowych włoskich skuterów, istniejące od 2003 roku. Głównym celem stowarzyszenia jest zjednoczenie osób jeżdżących na vespach przez promocję zasad bezpieczeństwa i stylu życia związanym z włoskimi skuterami. Idea obejmuje propagowanie dobrej muzyki - ska, reggae, subkultury mods, modę, styl bycia, dobre jedzenie oraz pozytywne nastawienie do świata[3][4]. Sympatia do Vespy łączy ludzi w kluby na całym świecie, na wszystkich kontynentach istnieją ich dziesiątki, 41 klubów (w tym VCP) należy do Vespa World Club[5]. Za pośrednictwem forum społeczność wspiera się w rozwiązywaniu technicznych problemów. Organizowane są różne akcje klubowe, od wspólnych zakupów części po wydanie naklejki 'patrz w lusterka - jesteśmy wszędzie'[6], mającej na celu rozwinięcie wyobraźni kierowców wielośladów. Na stronie stowarzyszenia można znaleźć porady techniczne i dokumentację do poszczególnych modeli, co roku wydawana jest pamiątkowa winieta klubowa. Poza działalnością internetową klubowicze organizują lokalne warsztaty oraz cykliczne spotkania integracyjne[7]. Dobrą tradycją są ogólnopolskie zloty vespy organizowane od 2007 roku[8][9]. Na imprezach Skutermania na Pomorzu vespy pojawiały się od 2000 roku. Większe ośrodki vespiarzy w Polsce pod względem liczebności to (od północy) Trójmiasto, Toruń, Poznań, Warszawa, Łódź, Dolny i Górny Śląsk, Kraków. Mniejsze grupy czy pojedynczych sympatyków włoskiej motoryzacji można spotkać w całej Polsce.

Modele vespy na przestrzeni lat | edytuj kod

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Museo Piaggio (wł.). www.museopiaggio.it. [dostęp 2013-07-17].
  2. Jeremy Arnold: Turner Classic Movies: The Essentials: 52 Must-See Movies and Why They Matter. Running Press, 2016, s. 163–167. ISBN 978-0762459469. (ang.)
  3. Vespa Club Polska (pol.). www.motostat.pl. [dostęp 2013-07-17].
  4. Skutery zdobywają polskie ulice (pol.). Rzeczpospolita, piątek 2007-07-27. [dostęp 2013-07-17].
  5. Vespa World Club (ang.). vespaworldclub.com. [dostęp 2013-07-17].
  6. Na powitanie wiosny (pol.). vespaclub.org.pl. [dostęp 2013-07-17].
  7. Środowe spotkanie Vespa Club Polska - grupa Warszawska (pol.). www.panoramio.com. [dostęp 2013-07-17].
  8. Miłośnicy Vespy na weekend w Warce (pol.). wwarce.pl. [dostęp 2013-07-17].
  9. Forza Italia 2012 (pol.). forzaitalia.pl. [dostęp 2013-07-17].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Galeria | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (jednostka zależna):
Na podstawie artykułu: "Piaggio Vespa" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy