Port lotniczy Wilno


Na mapach: 54°38′03″N 25°17′09″E/54,634167 25,285833

Port lotniczy Wilno w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Międzynarodowy port lotniczy Wilno (lit. Tarptautinis Vilniaus oro uostas, kod IATA: VNO, kod ICAO: EYVI) – międzynarodowe lotnisko w Wilnie, na Nowym Świecie, 6 km na południe od Starego Miasta; największy port lotniczy Litwy, w 2018 obsłużył 4 922 949 pasażerów.

Działalność komunikacyjną port lotniczy Wilno-Porubanek rozpoczął 17 sierpnia 1932. Porubanek to nazwa sąsiadującej wówczas z lotniskiem wsi (obecnie dzielnica Kirtimai). Przed II wojną światową lotnisko Porubanek obsługiwało ruch krajowy do Warszawy, jak i zagraniczny do Rygi, a od 15 kwietnia 1939 również do Kowna[potrzebny przypis].

Spis treści

Terminal | edytuj kod

Lotnisko jest godne uwagi ze względu na budynek terminala przylotów z lat 50. Jest to standardowy wzór radzieckich terminali lotniskowych, pierwotnie przeznaczonego na lotnisko do 20 operacji lotniczych dziennie. Na zewnątrz, ozdobiony rzeźbami żołnierzy, pracowników i pilotów, a wewnętrzne ściany i sufity wyposażone w wieńce, liście laurowe i gwiazdy, i do początku lat 90, radziecki sierp i młot, stanowi typowy wystrój dla sowieckich budynków publicznych wczesnych lat powojennych.

W listopadzie 2007 otwarto nowy budynek terminalu dla poprawy zdolności i zaplecza lotniska, jest on zgodny z wymogami umowy z Schengen. Przepustowość pasażerów terminalu wzrosła, jakość obsługi pasażerów została poprawiona i wprowadzono bardziej rygorystyczne środki ochrony lotnictwa. Nowy obszar terminalu ma powierzchnię 3462 m². Jest wyposażony w 6 rękawów lotniczych, nowoczesny sprzęt odprawy pasażerów, nowe usługi i sklepy wolnocłowe zostały otwarte, jak i salonik biznesowy i VIP Lounge.

Linie lotnicze i połączenia | edytuj kod

Czartery | edytuj kod

  • Aegean Airlines (Chania)
  • Corendon Airlines (Antalya)
  • Grand Cru Airlines (Antalya, Bodrum, Enfidha, Heraklion, Pafos)
  • Small Planet Airlines (Antalya, Barcelona, Bergamo, Bodrum, Dalaman, Gazipasa, Heraklion, Hurghada, Las Palmas de Gran Canaria, Malaga, Marsa Alam, Monastir, Mostar, Rodos, Palma de Mallorca, Salzburg, Szarm el-Szejk, Taba, Teneryfa, Nicea)
  • SmartLynx (Bilbao, Las Palmas de Gran Canaria, Rijeka, Warna, Faro)

Cargo | edytuj kod

Statystyki | edytuj kod

Dojazd | edytuj kod

Pociąg | edytuj kod

Stacja kolejowa Wilno Lotnisko

Bezpośrednie połączenia kolejowe między lotniskiem ("Oro uostas" na rozkładach) i centralnym dworcem rozpoczęto w październiku 2008 roku. Odległość z lotniska do Dworca Centralnego wynosi 4,3 km, podróż trwa 7 minut. Jest to najszybszy sposób, aby dotrzeć na lotnisko z centrum miasta. Pociągi kursują codziennie od 5:45 do 21:10. Przerwy między kursami wynosi od 37 minut w godzinach szczytu do 1 h 31 minut poza godzinami szczytu[2][3].

Autobus | edytuj kod

Autobus łączący lotnisko z centrum miasta

Autobusy łączą lotnisko z głównym dworcem kolejowym w Wilnie, centrum miasta i północną częścią miasta. Bezpośrednie międzymiastowe linie ekspresowe działają z lotniska do Kłajpedy i Rygi (poprzez Poniewież i Bauska).

Galeria | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. https://www.ltou.lt/uploads/documents/files/corporate/aircraft-services/Statistics/84734affbe7b998b33b583cfc650fb7e.pdf
  2. Wilno: Polskim pociągiem na litewskie lotnisko (pol.). transport-publiczny.pl. [dostęp 2015-12-09].
  3. From Vilnius Railway Station to the Airport by 7 minutes (ang.). sumin.lrv.lt. [dostęp 2015-12-09].
Na podstawie artykułu: "Port lotniczy Wilno" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy