Porty lotnicze w Polsce


Porty lotnicze w Polsce w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Porty lotnicze w Polsce – w skład systemu cywilnych portów lotniczych w Polsce, wykorzystywanych do transportu pasażerskiego, wchodzi 15 portów lotniczych – z dominującym portem Chopina oraz 14 portami regionalnymi.

Spis treści

Największy port lotniczy | edytuj kod

Największym portem lotniczym w Polsce jest lotnisko Chopina w Warszawie (toponimicznie: Warszawa-Okęcie), przez wiele lat uprzywilejowany przez władze państwowe ograniczające rozwój innych portów lotniczych w kraju. Warszawa miała być węzłem przesiadkowym dla Polski.[potrzebny przypis] W 2012 r. w Warszawie odprawianych było 38,79% osób[1] korzystających z usług linii lotniczych, lecz relatywna rola tego portu będzie się zmniejszać wraz z rozwojem ruchu do innych regionów, który przedtem był sztucznie ograniczony.[potrzebny przypis]

Regionalne porty lotnicze | edytuj kod

Mianem regionalnych portów lotniczych określa się sieć portów lotniczych, które w okresie gospodarki planowej miały odgrywać pomocniczą rolę w stosunku do stołecznego lotniska w Warszawie. Miały one przyjmować pasażerów przylatujących z zagranicy lub wylatujących za granicę przez Okęcie, który miał docelowo pełnić rolę węzła przesiadkowego dla całej Polski. Po liberalizacji rynku lotniczego w maju 2004, lotniska te rozwinęły swoje własne połączenia zagraniczne, zwłaszcza w oparciu o tzw. tanie linie lotnicze, takie jak np. easyJet, Ryanair, SkyEurope Airlines (wycofał się z Polski w 2008 r.), Centralwings (nie operuje od października 2008 r.), Wizz Air, Sprint Air Polski Przewoźnik.

Obecnie portu lotniczego nie mają w Polsce trzy województwa: opolskie, podlaskie i świętokrzyskie.

Zarządzanie portami lotniczymi w Polsce | edytuj kod

W 1987 r. powołano Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”, które zarządza obecnie trzema portami lotniczymi: Warszawa, Zielona Góra i Warszawa-Radom. W pozostałych portach lotniczych w: Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Olsztynie i Wrocławiu, przekształconych w spółki prawa handlowego, PP „Porty Lotnicze” posiada udziały. PP „Porty Lotnicze” nie posiada jedynie udziałów w spółkach: „Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta” oraz „Port Lotniczy Lublin”.

Porty lotnicze istniejące obecnie | edytuj kod

Porty lotnicze istniejące w przeszłości | edytuj kod

Lotniska obsługujące dawniej regularne połączenia pasażerskie.

BydgoszczGdańskKatowiceKrakówLublinŁódźOlsztyn-MazuryPoznańRadomRzeszówSzczecinWarszawa-OkęcieWarszawa-ModlinWrocławZielona Góra Porty lotnicze w Polsce

Wzrost przewozów | edytuj kod

Widoczna jest zmiana struktury przewozów lotniczych w Polsce: Warszawskie Okęcie straciło dominację w udziale w rynku na rzecz portów regionalnych. W 2008 r. porty regionalne obsłużyły 57,66% ogółu ruchu lotniczego w Polsce natomiast, Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina w Warszawie 42,34%. W 2015 r. te proporcje wynosiły już 63,4% do 36,6% na korzyść portów regionalnych. Zmiana ta jest widoczna od 2005 r. w którym Warszawskie Okęcie obsłużyło 61%,a w 2006–48% wszystkich pasażerów korzystających z polskich lotnisk.

Polski rynek lotniczy nadal rozwija się szybko, od czasu wejścia Polski do Unii Europejskiej i pełnego otwarcia polskiego nieba, które spowodowały większą aktywność przewoźników już operujących w Polsce. Pojawił się także szereg nowych – głównie niskokosztowych – dzięki czemu zwiększyła się liczba oferowanych połączeń i liczba przewiezionych pasażerów.

Według prognozy Urzędu Lotnictwa Cywilnego z 2006 r., w ciągu nadchodzących lat dynamika wzrostu miała być niższa niż w 2006, jednak nadal wyższą od średniej europejskiej. Za 13 lat liczba odprawionych pasażerów w Polsce miała wynieść 41 mln[24] (w 2015 r. wyniosła 30,6 mln).

Perspektywy nowych portów lotniczych | edytuj kod

 Osobny artykuł: Centralny Port Komunikacyjny.

Od 2017 r. rząd Beaty Szydło przygotowuje koncepcję budowy nowego węzła transportowego tj. Centralny Port Komunikacyjny, położonego pomiędzy aglomeracjami: warszawską i łódzką.

Od 2009 r. władze województwa podlaskiego planowały i podejmowały próby wybudowania nowego regionalnego portu lotniczego[25]. Sporna była lokalizacja portu (Nowosady, Topolany, Saniki)[26][27]. 16 stycznia 2017 r. odbyło się referendum wojewódzkie w sprawie budowy w woj. podlaskim regionalnego portu lotniczego, gdzie 117 790 osób zagłosowało za wybudowaniem, jednak referendum jest nieważne z uwagi na niską frekwencję 12,96%[28][29]. Koszty budowy nowego portu szacowano na kwotę ok. 320 mln zł netto[30]. Zarząd województwa zwrócił się o pomoc w finansowaniu portu z budżetu państwa, a Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa odpowiedziało, że nie dysponuje środkami budżetowymi, które mogłyby posłużyć jako wsparcie dla budowy i rozwoju nowego portu lotniczego[30]. Lotnisko nie powstało w związku z problemami z uzyskaniem w terminie decyzji środowiskowej. Marszałek województwa Jerzy Leszczyński wskazał w 2017 r., że regionalny port lotniczy jest potrzebny, jednak woj. podlaskie nie ma dogodnej lokalizacji dla nowego portu oraz nie posiada środków na jego budowę, ani też możliwości pozyskania na ten cel środków z zewnątrz. Marszałek wskazał także, że referendum wykazało brak zainteresowania powstaniem obiektu w dużej części województwa, szczególnie w subregionie łomżyńskim oraz suwalskim, a duże zainteresowanie jedynie w aglomeracji białostockiej. Podał za rozwiązanie szybką kolej do portu lotniczego w Warszawie, korzystanie z lotnisk miejskich dla małego ruchu lotniczego oraz pobliskie porty lotnicze. Wskazuje się, że zachodnia część województwa (powiat grajewski i powiat łomżyński) korzysta z portu lotniczego Olsztyn-Mazury, a Suwałki i powiat suwalski korzysta z portu lotniczego Kowno. Alternatywą dla Białegostoku byłoby otwarcie granicy z Białorusią i korzystaniem z portu lotniczego Grodno[31].

Od 2006 r. władze Gdyni oraz gminy Kosakowo, planowały utworzenie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo, jednak w 2017 r. zrezygnowano z otwarcia portu.

Przewoźnicy | edytuj kod

W 2018 największy udział w rynku miały: Ryanair (28,71%), Polskie Linie Lotnicze LOT (26,09%), Wizz Air (21,66%), Lufthansa (5,61%), EasyJet (2,20%) i Norwegian Air Shuttle (2,08%)[32].

Loty krajowe w Polsce | edytuj kod

W Polsce na trasach krajowych lata Ryanair i LOT. W 2017 roku Ryanair zawiesił loty na trasach z Warszawy Chopina do Gdańska i Wrocławia, a SprintAir z Gdańska do Radomia. W 2018 roku Ryanair zaprzestał lotów do Warszawy Chopina i uruchomił połączenie ze Szczecina do Krakowa. W 2019 roku LOT zaczął latać z Krakowa do Olsztyna i Bydgoszczy do Warszawy.

Stan na 06.09.2019:

Loty krajowe odbywają się na 12 portach lotniczych w Polsce:

  • Warszawa Chopina
  • Gdańsk
  • Zielona Góra
  • Poznań
  • Szczecin
  • Rzeszów
  • Kraków
  • Katowice
  • Wrocław
  • Lublin
  • Olsztyn
  • Bydgoszcz

Loty krajowe nie odbywają się na 3 portach lotniczych w Polsce:

  • Warszawa Modlin
  • Radom
  • Łódź

Połączenia lotnicze:

  • Gdańsk – Wrocław (Ryanair)
  • Kraków – Szczecin (Ryanair)
  • Kraków – Gdańsk (Ryanair, LOT)
  • Kraków – Olsztyn (LOT)
  • Warszawa Chopina – Gdańsk (LOT)
  • Warszawa Chopina – Szczecin (LOT)
  • Warszawa Chopina – Zielona Góra (LOT)
  • Warszawa Chopina – Poznań (LOT)
  • Warszawa Chopina – Rzeszów (LOT)
  • Warszawa Chopina – Kraków (LOT)
  • Warszawa Chopina – Katowice (LOT)
  • Warszawa Chopina – Wrocław (LOT)
  • Warszawa Chopina – Lublin (LOT)
  • Warszawa Chopina - Bydgoszcz (LOT)

Przypisy | edytuj kod

  1. Statystyki. Rok 2012 na polskim niebie.
  2. a b c d Statystyki wg portów lotniczych – Urząd Lotnictwa Cywilnego, ulc.gov.pl [dostęp 2018-02-22]  (pol.).
  3. 70 lat historii pasażerskiego portu lotniczego w Białymstoku. dziendobry.bialystok.pl, 17 października 2015. [dostęp 25 listopada 2015].
  4. Blue Ocean Business Consulting sp. z o.o: Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Częstochowy. Urząd Miasta Częstochowa, październik 2013. [dostęp 25 listopada 2015].
  5. Marcin Stąporek: Jak to z lotniskami w Gdańsku było. Trojmiasto.pl, 14 maja 2014. [dostęp 8 grudnia 2015].
  6. Rafał Borowski: Pierwsze gdyńskie lotnisko. Historia Portu Lotniczego Gdynia w Rumi-Zagórzu. Trojmiasto.pl, 23 sierpnia 2015. [dostęp 25 listopada 2015].
  7. Piotr Adamczyk: Podróże lotnicze z Katowic w latach 20-stych XX wieku. katowice-airport.com, 4 kwietnia 2013. [dostęp 25 listopada 2015].
  8. Uruchomienie lotniska cywilnego w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina. Wydział Rozwoju i Współpracy Zagranicznej Urzędu Miejskiego w Koszalinie, 21 maja 2013. [dostęp 25 listopada 2015].
  9. Karol Placha Hetman: Lotnisko Czyżyny. Polot.net, 25 kwietnia 2009. [dostęp 25 listopada 2015].
  10. Marek Książek: Olsztyńskie skrzydła. Olsztyn24.com, 20 września 2013. [dostęp 8 grudnia 2015].
  11. Tajemnicze lądowanie na nieczynnym lotnisku. RMF24, 26 marca 2012. [dostęp 8 grudnia 2015].
  12. Anja Tatarczuk: Lotnisko Szczecin-Dąbie i o szczecińskim lotnictwie. lotniczapolska.pl, 12 lipca 2009. [dostęp 8 grudnia 2015].
  13. Piotr Marciniak: Ciekawostki z historii Pola Mokotowskiego. polemokotowskie.pl. [dostęp 25 listopada 2015].
  14. Lotniczy Gądów. Historia podniebnych asów wrocławskiego osiedla. mmwroclaw.pl, 5 listopada 2014. [dostęp 8 grudnia 2015].
  15. Karol Placha Hetman: Lotniska Lwowa: Lewandówka i Skniłów. Polot.net, 26 października 2015. [dostęp 25 listopada 2015].
  16. Edward Jaremczuk: Historia lotniska w Elblągu. Info.Elblag.pl, 5 lipca 2015. [dostęp 8 grudnia 2015].
  17. Jacek Schmidt: Rocznik Muzeum w Gliwicach – Historia Lotniska w Gliwicach do 1945 r. część I. T. 7 (1991)-8 (1992). Gliwice: 1992, s. 155–188.
  18. Zygmunt Traczyk: Ziemia Gubińska 1939–1949…. Gubin: Stowarzyszenie Przyjaciół Ziemi Gubińskiej, 2011, s. 55–56. ISBN 978-83-88059-54-4.
  19. Pasażerski port lotniczy w Jeleniej Górze. Jelonka.com, 20 lipca 2015. [dostęp 9 grudnia 2015].
  20. Jacek Kmieć: O lotniskach w Malborku. starymalbork.blogspot.com, 10 marca 2010. [dostęp 9 grudnia 2015].
  21. Krzysztof Stecki: Ze Śląska na podbój przestworzy. Oraz kosmosu. Wyborcza.pl, 29 grudnia 2013. [dostęp 9 grudnia 2015].
  22. Robert Kulczyński: Śladami lotniczej historii Piły. Dawna.Pila.pl. [dostęp 9 grudnia 2015].
  23. Historia szczecińskich lotnisk. Aeroklub-Szczecinski.pl. [dostęp 8 grudnia 2015].
  24. Prognoza Urzędu Lotnictwa Cywilnego z 28 lutego 2006 dotycząca liczby pasażerów korzystających z transportu lotniczego w polskich portach lotniczych do 2030, [1].
  25. Adam Jakuć: Co z lotniskiem?. W: TVP3 Białystok [on-line]. Telewizja Polska SA, 2009-08-31. [dostęp 2017-11-19].
  26. PAP: Podlaskie lotnisko regionalne powstanie w Sanikach koło Tykocina. W: Bankier.pl [on-line]. 2010-04-16. [dostęp 2017-11-19].
  27. Marta Gawina: Topolany albo Nowosady. Saniki bez szans na lotnisko. W: Onet.pl [on-line]. 2013-03-06. [dostęp 2017-11-19].
  28. Postanowienie Komisarza Wyborczego w Białymstoku z dnia 5 grudnia 2016 r. o przeprowadzeniu referendum wojewódzkiego w sprawie budowy w województwie podlaskim regionalnego portu lotniczego (Dz. Urz. Woj. Podlaskiego 2016.4564).
  29. Protokół Wojewódzkiej Komisji do spraw Referendum w Białysmstoku z dnia 16 stycznia 2017 r. ustalenia wyniku referendum wojewódzkiego w sprawie budowy w województwie podlaskim Regionalnego Portu Lotniczego (Dz. Urz. Woj. Podlaskiego 2017.294).
  30. a b Codzienny Serwis Informacyjny: Nie dla lotniska. Podlasie dostało z resortu infrastruktury odpowiedź ws. budowy lotniska. Polska Agencja Prasowa SA, 2017-03-28. [dostęp 2017-11-19].
  31. Martyn Janduła: Lotnisko regionalne w Białymstoku pod wielkim znakiem zapytania. W: RynekInfrastruktury.pl [on-line]. ZDG TOR Sp. z o.o., 2017-03-07. [dostęp 2017-11-18].
  32. Statystyki wg przewoźników – Urząd Lotnictwa Cywilnego, ulc.gov.pl [dostęp 2019-09-05]  (pol.).
Na podstawie artykułu: "Porty lotnicze w Polsce" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy