S01


S01 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Motocykl Sokół 125 z zamontowanym silnikiem S01, Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie Silnik S01 w motocyklu WFM M06, Muzeum Motoryzacji w Poznaniu Silnik motocykla DKW RT 125 na którym wzorowano silnik S01

S01 – polski silnik dwusuwowy klasy 125 cm³. Skonstruowany przez inż. Fryderyka Bluemkego jako kopia silnika motocykla DKW RT 125.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Po drugiej wojnie światowej władze podjęły decyzje o stworzeniu polskiego przemysłu motocyklowego. Zdecydowano się na produkcję motocykla Sokół 125, który był kopią motocykla DKW. Skonstruowanie silnika zlecono inż. Fryderykowi Bluemkemu, który dopasował silnik do polskich warunków eksploatacji. Główna różnica pomiędzy S01, a silnikiem DKW to zastosowanie iskrownika zamiast zapłonu bateryjnego. Zmiana ta pozwoliła na eksploatację motocykla bez akumulatora, które w powojennych realiach były trudne do nabycia i słabej jakości[1]. Zdecydowano się również na zmniejszenie stopnia sprężania, co pozwoliło na stosowanie słabszych jakościowo paliw o niższej liczbie oktanowej. Pierwsze 6 egzemplarzy silnika zostało wyprodukowanych w 1947 roku w Zakładach Metalowych w Ustroniu Śląskim. Silnik montowany był również w fabryce WFM i w Zakładach Metalowych w Nowej Dębie. Produkcja wielokrotnie modernizowanego silnika S01 zakończyła się wraz z zaprzestaniem produkcji motocykla WSK w 1985 roku.

Zastosowanie | edytuj kod

Silniki S01 chętnie wykorzystywane były w kartingu. Silnik w wersji 051 (S01-Z3A) posiada homologację dla gokartów klasy narodowej 125.[2]

Na podstawie silnika S01-Z1 powstał silnik M3-125B wykorzystywany w glebogryzarce M3-125B Mrówka. Silnik korzystał z tego samego układu tłokowo-korbowego, różnica występowała w budowie karterów silnika, ponieważ silnik nie potrzebował przekładni ze zmiennym przełożeniem.

Dane techniczne | edytuj kod

  1. od roku 1961

Przypisy | edytuj kod

  1. Piotr Kawałek: DKW RT125 - niezniszczalne arcydzieło (pol.). Automobilista, 2018-06. [dostęp 2018-11-26].
  2. Polski ZwiązekP.Z. Motorowy Polski ZwiązekP.Z., Karta techniczna silnika - Numer homologacji PZM/GKSK 6/08 .
  3. WSK MR15, www.polskiemotocykle.mik.pl [dostęp 2020-06-07] .

Bibliografia | edytuj kod

  • Aleksander Sowa: Legendy naszej motoryzacji. Aleksander Sowa, 2010, s. 115–116. ISBN 978-83-932553-9-9.
  • Henryk Załęski: Motocykle WSK. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2015. ISBN 978-83-206-1450-3.
  • Tadeusz Heryng: Motocykl SHL - jego budowa i działanie, obsługa niedomagania i naprawa. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacyjne, 1953.
  • Instrukcja obsługi i Konserwacji Glebogryzarki M3 - 125B "Mrówka". Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo Artystyczno-Graficzne RSW Prasa.
  • Jacek Urbańczyk: Naprawa motocykli WFM. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1966.
Na podstawie artykułu: "S01" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy