SME


SME w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

SME – trzeci pod względem liczby czytelników dziennik na Słowacji[1], opiniotwórcze pismo liberalne.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Geneza pisma sięga stycznia 1993, gdy państwowe władze Słowacji odwołały ze stanowiska redaktora naczelnego dziennika „Smena”. Po dwóch tygodniach ujrzało światło dzienne pismo nawiązujące nazwą do „Smeny” – w składzie jego redakcji znaleźli się jej dziennikarze niezadowoleni z decyzji rządu. W 1995 doszło do fuzji ze sprywatyzowaną w międzyczasie „Smeną”[2], a w 2003 również z pismem „Práca”. Gazeta od początku swego powstania wyrażała poglądy wolnościowe i antykomunistyczne, przeciwne polityce Vladimíra Mečiara i Jána Sloty.

Pierwszym redaktorem gazety był Karol Ježík (1993–1998), później obowiązki te pełnili Martin Milan Šimečka (1999–2006), Matúš Kostolný (2006–2014), obecnie na czele gazety stoi Beáta Balogová.

Współczesność | edytuj kod

Pismo wydawane jest przez spółkę Petit Press. Ukazuje się sześć razy w tygodniu i zawiera od 24 do 36 stron. Najczęściej kupowane jest w czwartki, gdy dołącza się do niego dodatek telewizyjny TV Oko. Posiada najwięcej czytelników w dużych miastach, wśród ludzi z wyższym wykształceniem oraz wysokim dochodem osobistym. W marcu 2005 gazeta wychodziła w nakładzie 76 tys. egzemplarzy[3].

Od 1993 pismo obecne jest w Internecie. W 2004 pod jego patronatem powstała platforma blogerska, na której pisuje ok. 6 tys. internautów[4].

Dziennik sytuuje się w centrum sceny politycznej. Nastawiony jest krytycznie wobec rządów premiera Fico[5].

Przypisy | edytuj kod

  1. Informacja na stronach medialne.sk.
  2. Dziennik SME, 1995.
  3. Audit Bureau of Circulations.
  4. Salon.
  5. Lubosz Palata, Mecziar walczy ze słowacką prasą, Gazeta Wyborcza, 14 czerwca 2008.

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "SME" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy