SZD-36 Cobra 15 w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwaniaSZD-36 Cobra 15 – polski, jednomiejscowy szybowiec wysokowyczynowy klasy standard, konstrukcji drewnianej. Zaprojektowany w Szybowcowym Zakładzie Doświadczalnym w Bielsku-Białej.
Spis treści
Historia | edytuj kod
Prototyp szybowca Cobra 15 o oznaczeniu fabrycznym SZD-36 został zaprojektowany w bielskich zakładach pod kierownictwem Władysława Okarmusa. Była to daleko posunięta modernizacja Foki 5. W grudniu 1969 roku na bielskim lotnisku Aleksandrowice Adam Zientek dokonał oblotu Cobry 15. Drewniana konstrukcja z wmieszanym laminatem była w tamtym okresie przestarzała, lecz sprawdzona sylwetka kadłuba z solidnie opracowanym profilem skrzydła dawały szybowcowi dobre opinie i osiągi. W 1970 rozpoczęła się produkcja seryjna Cobry. Szybowce produkowane były przez osiem lat i łącznie powstało 290 sztuk, z czego 215 wyeksportowano do innych krajów.
Konstrukcja | edytuj kod
Kadłub drewniany konstrukcji półskorupowej. Tylna płoza metalowa z amortyzującym krążkiem gumowym. Płat dwudzielny trapezowy profilu laminarnego Wortmana, lotki niedzielone, hamulce na skrzydłach. Nowością konstrukcyjną zgłoszoną do Urzędu Patentowego ówczesnego PRL-u była chowana samoczynnie klapka zamykająca luk w podwoziu Cobry.
Rekordy | edytuj kod
W 1970 podczas szybowcowych Mistrzostw Świata w Marfie, pilotując Cobry 15, Jan Wróblewski został pierwszym wicemistrzem w klasie standard, a Franciszek Kępka – drugim.
Bibliografia | edytuj kod
- Piotr Piechowski: Modelarstwo lotnicze. SZD-36 Cobra 15 (pol.). [dostęp 1 stycznia 2011].