SZD-36 Cobra 15


SZD-36 Cobra 15 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

SZD-36 Cobra 15 – polski, jednomiejscowy szybowiec wysokowyczynowy klasy standard, konstrukcji drewnianej. Zaprojektowany w Szybowcowym Zakładzie Doświadczalnym w Bielsku-Białej.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Prototyp szybowca Cobra 15 o oznaczeniu fabrycznym SZD-36 został zaprojektowany w bielskich zakładach pod kierownictwem Władysława Okarmusa. Była to daleko posunięta modernizacja Foki 5. W grudniu 1969 roku na bielskim lotnisku Aleksandrowice Adam Zientek dokonał oblotu Cobry 15. Drewniana konstrukcja z wmieszanym laminatem była w tamtym okresie przestarzała, lecz sprawdzona sylwetka kadłuba z solidnie opracowanym profilem skrzydła dawały szybowcowi dobre opinie i osiągi. W 1970 rozpoczęła się produkcja seryjna Cobry. Szybowce produkowane były przez osiem lat i łącznie powstało 290 sztuk, z czego 215 wyeksportowano do innych krajów.

Konstrukcja | edytuj kod

Kadłub drewniany konstrukcji półskorupowej. Tylna płoza metalowa z amortyzującym krążkiem gumowym. Płat dwudzielny trapezowy profilu laminarnego Wortmana, lotki niedzielone, hamulce na skrzydłach. Nowością konstrukcyjną zgłoszoną do Urzędu Patentowego ówczesnego PRL-u była chowana samoczynnie klapka zamykająca luk w podwoziu Cobry.

Rekordy | edytuj kod

W 1970 podczas szybowcowych Mistrzostw Świata w Marfie, pilotując Cobry 15, Jan Wróblewski został pierwszym wicemistrzem w klasie standard, a Franciszek Kępka – drugim.

Bibliografia | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "SZD-36 Cobra 15" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy