Scuderia Toro Rosso


Scuderia Toro Rosso w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii To jest najnowsza wersja przejrzana, która została oznaczona 2 kwi 2019. Od tego czasu wykonano 4 zmiany, które oczekują na przejrzenie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Scuderia Toro Rosso – zespół Formuły 1 należący do firmy Red Bull.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Scuderia Toro Rosso jest drugim, obok Red Bull Racing, zespołem Formuły 1 austriackiego producenta napojów Red Bull. Zespół zadebiutował w sezonie 2006.

Zespół powstał na bazie włoskiego zespołu Minardi, który Red Bull wykupił od Paula Stoddarta w 2005 roku. Kierowcami zostali Włoch Vitantonio Liuzzi, który w sezonie 2005 wziął udział w czterech Grand Prix reprezentując barwy Red Bull Racing, i Amerykanin Scott Speed. Na stanowisko trzeciego i testowego kierowcy został wyznaczony Szwajcar Neel Jani.

W pierwszym sezonie startów, już po wprowadzeniu przepisu o stosowaniu jednostek napędowych V8, Toro Rosso zdecydowało się na wykorzystanie przepisu, który umożliwił im używanie zdławionych 3-litrowych silników V10, które dostarczał im Cosworth. W sezonie 2007 zespół zrezygnował z tego pomysłu i przeszedł na 2,4-litrowe jednostki V8, które dostarczał im zespół Ferrari.

Na początku sezonu 2007 nie doszło do żadnych zmian w składzie kierowców, ale po Grand Prix Europy Scott Speed stracił posadę na rzecz Niemca Sebastiana Vettela – byłego kierowcy testowego zespołu BMW Sauber, który kilka tygodni wcześniej zadebiutował w barwach tego zespołu. Powodem zwolnienia Amerykanina były spory pomiędzy nim a szefostwem zespołu (Gerhardem Bergerem i Franzem Tostem).

W sezonie 2008 zespół Toro Rosso reprezentowali Sebastian Vettel i czterokrotny mistrz serii Champ Car Sébastien Bourdais. 14 września 2008 roku, Sebastian Vettel zdobył pole position i zwyciężył w wyścigu o Grand Prix Włoch na torze w Monza. W sezonie 2008 zespół zajął najwyższą w swojej historii, szóstą pozycję w klasyfikacji konstruktorów z dorobkiem 39 punktów.

Po zakończeniu sezonu 2008 Sebastian Vettel przeniósł się do zespołu Red Bull Racing, a w zespole Toro Rosso zastąpił go dotychczasowy kierowca testowy zespołu Red Bull Racing Sébastien Buemi. Drugim kierowcą pozostał Sébastien Bourdais, dla którego był to drugi sezon w zespole. Po Grand Prix Niemiec zespół poinformował, że Jaime Alguersuari zastąpi zwolnionego wcześniej Sébastiena Bourdais[1].

W sezonie 2010 zespół Toro Rosso ponownie reprezentowali Sébastien Buemi i Jaime Alguersuari. Zespół zajął 9 miejsce w klasyfikacji generalnej konstruktorów z dorobkiem 13 punktów[2], na które składają się 8 punktów Buemiego (16 w klasyfikacji kierowców) i 5 punktów Alguersuariego (19 w klasyfikacji kierowców)[3].

W 2011 testerem Toro Rosso był Daniel Ricciardo[4]. W porównaniu z poprzednim sezonem kierowcy zespołu zdobywali punkty dwukrotnie częściej. Jednak tym razem lepszy był Jaime Alguersuari, który zdobył o jedenaście punktów więcej niż Buemi i został sklasyfikowany o jedną pozycję wyżej, na czternastym miejscu. W klasyfikacji konstruktorów ekipa została sklasyfikowana na ósmej pozycji.

Po zakończeniu sezonu 2011 zespół Toro Rosso ogłosił, że w sezonie 2012 jego barwy będą reprezentowali Daniel Ricciardo i Jean-Éric Vergne[5]. Ricciardo, mimo że miał nieco więcej doświadczenia niż Vergne, spisał się nieco gorzej. Został sklasyfikowany na osiemnastym miejscu, gdy Francuz był siedemnasty. Z dorobkiem 26 punktów Toro Rosso uplasowało się na dziewiątym miejscu w końcowej klasyfikacji konstruktorów.

Jean-Éric Vergne podczas Grand Prix Malezji (2013)

Sezon 2013 okazał się bardzo ważnym sezonem dla kierowców ekipy Toro Rosso. Już na początku sezonu odejście z Formuły 1 ogłosił Mark Webber. W związku z tym zwolniło się jedno miejsce w bolidzie ekipy Red Bull Racing. Naturalnymi kandydatami na to miejsce byli kierowcy włoskiej ekipy, która według założeń miała pełnić rolę juniorskiego zespołu Red Bulla. W początkowej fazie sezonu lepiej spisywał się Jean-Éric Vergne, który w Kanadzie dojechał do mety na szóstej pozycji, co było najlepszym wynikiem Toro Rosso w sezonie. Jednak w drugiej części sezonu Francuz nie zdobywał punktów, a Australijczyk lepiej radził sobie przy gorszej dyspozycji bolidu. Ostatecznie w klasyfikacji generalnej Ricciardo pokonał Vergne'a o siedem punktów i to on podpisał kontrakt na starty w zespole Red Bull Racing.

Mimo wielu spekulacji na temat przyszłości Vergne'a w Scuderii Toro Rosso, Francuz przedłużył kontrakt na sezon 2014. Jego partnerem zespołowym został debiutujący Rosjanin, mistrz Serii GP3 Daniił Kwiat. W przeciągu całego sezonu znacznie lepszy był Francuz, który zdobył 22 punkty, co dało mu trzynastą pozycję w klasyfikacji generalną, najlepszą od czasu startów Vettela w STR. Jednak zarówno kierownictwo zespołu, jak i kibice zwracali większą uwagę na 19-letniego Kwiata, który już w debiucie zdobył dwa punkty. Szczególnym zaskoczeniem było piąte miejsce zdobyte przez niego w kwalifikacjach do wyścigu o Grand Prix Rosji. Gdy ogłoszono odejście Sebastiana Vettela z Red Bulla to właśnie Rosjanin został zakontraktowany jako etatowy kierowca zespołu.

W połowie sezonu 2014 Max Verstappen podpisał kontrakt na starty w Toro Rosso w sezonie 2015, zastępując Vergne’a. Jednak po ogłoszeniu przejścia Kwiata do ekipy Red Bull Racing Vergne otrzymał ponowną szansę na przedłużenie kontraktu. Ostatecznie podpisano kontrakt z mistrzem Formuły Renault 3.5 Carlosem Sainzem Jr. Verstappen debiutując w Grand Prix Australii pobił rekord jako najmłodszy uczestnik wyścigu - miał 17 lat i 166 dni. Na przestrzeni całego sezonu poradził sobie lepiej niż partner zespołu, zdobył 49 punktów i zajął 12 miejsce w klasyfikacji, podczas gdy Sainz zdobył tylko 18 punktów i został sklasyfikowany na 15 pozycji. Zespół w sumie zdobył 67 punktów i zajął 7 miejsce w końcowej klasyfikacji.

W 2016 roku Max Verstappen i Carlos Sainz Jr. ponownie zostali kierowcami STR. Po czwartym wyścigu w sezonie, Grand Prix Rosji, Verstappen został awansowany do głównego zespołu Red Bulla, w miejsce Daniiła Kwiata, który wrócił do STR.

W sezonie 2017 kierowcami zespołu byli Carlos Sainz Jr. i Daniił Kwiat. Pod koniec sezonu 2017 Carlos Sainz Jr. odszedł do zespołu Renault zastępując Jolyona Palmera, natomiast Daniił Kwiat został zastąpiony przez Pierre’a Gasly, a następnie Brendona Hartley. W sezonie 2019 do zespołu powrócił Daniił Kwiat, zaś jego partnerem został wicemistrz Formuły 2, Alexander Albon.

Wyniki w Formule 1 | edytuj kod

 Osobny artykuł: Podsumowanie startów zespołu Toro Rosso w Formule 1.

Przypisy | edytuj kod

  1. Pyciek & Baart: Jaime Alguersuari kierowcą Toro Rosso od GP Węgier (pol.). f1wm.pl, 2009-07-20. [dostęp 2009-12-13].
  2. Results > Team > 2010 (ang.). formula1.com. [dostęp 2011-01-12].
  3. Results > Driver > 2010 (ang.). formula1.com. [dostęp 2011-01-12].
  4. Bartosz Pyciarz: Ricciardo piątkowym testerem Toro Rosso (pol.). f1wm.pl, 2010-11-26. [dostęp 2011-01-12].
  5. Nataniel Piórkowski: Ricciardo i Vergne kierowcami Toro Rosso w sezonie 2012 (pol.). f1wm.pl, 2011-12-14. [dostęp 2012-06-08].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Scuderia Toro Rosso" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy