Seria GP2 – sezon 2011 w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z Seria GP2 - sezon 2011) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwaniaSeria GP2 – sezon 2011 – rozpoczął się 7 maja w Stambule w Turcji, natomiast zakończy 11 września na Monzy, we Włoszech. Tytuł w klasyfikacji kierowców zapewnił sobie Romain Grosjean podczas rundy na torze Spa-Francorchamps, trzy wyścigi przed końcem sezonu[1]. Tytułu w klasyfikacji konstruktorów zapewnił sobie zespół Barwa Addax Team podczas pierwszego wyścigu na torze Monza.
Spis treści
- 1 Lista startowa
- 2 Zmiany
- 3 Kalendarz wyścigów
- 4 Klasyfikacja kierowców
- 5 Klasyfikacja zespołów
- 6 Finał GP2
- 7 Uwagi
- 8 Przypisy
- 9 Linki zewnętrzne
Lista startowa | edytuj kod
Zmiany | edytuj kod
Zmiany wśród zespołów | edytuj kod
- Szefostwo GP2 wybrało spośród starych i kandydujących zespołów, trzynaście stajni, które będą startowały w serii, w latach 2011-2013. Spośród ekip uczestniczących w ubiegłorocznych zmaganiach, swoje miejsce utraciła brytyjska stajnia David Price Racing. Nowymi zespołami, które dopełnią stawkę, będą malezyjska stajnia Team Air Asia oraz brytyjska ekipa Carlin[31].
- Francuska stajnia DAMS nie będzie już juniorskim zespołem Renault[32].
- Zespół ART Grand Prix nawiązał współpracę z Lotusem, stając się tym samym jej juniorską stajnią[33].
Zmiany wśród ubiegłorocznych zawodników | edytuj kod
- Fabio Leimer: Ocean Racing Technology → Rapax Team
- Charles Pic: Arden International → Barwa Addax Team
- Michael Herck: David Price Racing → Scuderia Coloni
- Sam Bird: ART Grand Prix → iSport International
- Marcus Ericsson: Super Nova Racing → iSport International
- Rodolfo González: Arden International → Trident Racing
- Johnny Cecotto Jr.: Trident Racing → Ocean Racing Technology
- Max Chilton: Ocean Racing Technology → Carlin
- Luiz Razia: Rapax Team → Team Air Asia
- Davide Valsecchi: iSport International → Team Air Asia
Debiuty nowych zawodników | edytuj kod
- Esteban Gutiérrez: ART Grand Prix (Seria GP3 - sezon 2010) → Lotus ART
- Julián Leal: International DracoRacing (World Series by Renault) → Rapax Team
- Pål Varhaug: Jenzer Motorsport (Seria GP3 - sezon 2010) → DAMS
- Jolyon Palmer: Comma (Formuła 2 Sezon 2010) → Arden International
- Fairuz Fauzy: Lotus Racing (Formuła 1 Sezon 2010) → Super Nova Racing
- Davide Rigon: R.S.C. Anderlecht (Superleague Formula) → Scuderia Coloni
- Stefano Coletti: Comtec Racing (World Series by Renault) → Trident Racing
- Kevin Mirocha: SL Formula Racing (Formuła Renault 2.0) → Ocean Racing Technology
- Michaił Aloszyn: Carlin (World Series by Renault) → Carlin
Zmiany w trakcie sezonu | edytuj kod
- Włoch Davide Rigon (ze Scuderii Coloni) nie wystartował w Hiszpanii w wyniku złamania nogi podczas drugiego wyścigu, na torze Istanbul Park. Jego miejsce 17-lotni rodak Kevin Ceccon[19].
- Niemiec Christian Vietoris (z Racing Engineering) z powodu migrenowych bólów głowy nie był w stanie wziąć udziału w hiszpańskiej rundzie, na torze Circuit de Catalunya. Kokpit po Niemcu przejął Portugalczyk Alvaro Parente[10].
- Rosjanin Michaił Aloszyn (z Carlin) z powodów ekonomicznych nie wystartował na torze Circuit de Monaco. Kokpit po Rosjaninie przejął Brytyjczyk Oliver Turvey[27].
- Niemiec Christian Vietoris powrócił do bolidu GP2 w zespole Racing Engineering podczas rundy na torze Valencia Street Circuit. Jego zamiennik Portugalczyk Alvaro Parente opuścił zespół Racing Engineering, lecz zamienił Brytyjczyka Olivera Turveya w zespole Carlin na stanowisku kierowcy wyścigowego[9][28].
- Włoch Luca Filippi zastąpił na torze Nürburgring Davide Rigona w bolidzie Scuderia Coloni. Jego miejsce w bolidzie Super Nova Racing zajął weteran GP2 Adam Carroll[16].
- Rosjanin Michaił Aloszyn powrócił do zespołu Carlin podczas wyścigu na torze Hungaroring oraz Spa-Francorchamps zastępując Alvaro Parente, który zdecydował się wystartować w 24 godzinnym wyścigu na torze Spa-Francorchamps[34]. Alvaro Parente powrócił do serii podczas rundy na torze Monza[29].
- Nowozelandczyk Brendon Hartley zastąpił Kevina Mirochę podczas rundy na torze Spa-Francorchamps[24].
- Monakijczyk Stephane Richelmi zastąpił Stefano Colettiego podczas rundy na torze Monza[22].
Inne zdarzenia | edytuj kod
- Rosjanin Michaił Aloszyn (z Carlina) w wyniku doznania urazu ręki podczas sesji kwalifikacyjnej, nie był w stanie wziąć udziału w wyścigach, na torze Istanbul Park[35].
- Monakijczyk Stefano Coletti (z Trident Racing) w wyniku złamania dwóch kręgów podczas głównego wyścigu na torze Spa-Francorchamps nie wystartował w niedzielnym sprincie[1].
Kierowcy startujący w poprzednim sezonie | edytuj kod
- Pastor Maldonado: Rapax Team → Williams (Formuła 1)
- Sergio Pérez: Barwa Addax Team → Sauber (Formuła 1)
- Jérôme d’Ambrosio: DAMS → Marussia Virgin Racing (Formuła 1)
- Ho-Pin Tung: DAMS → FAZZT Race Team (IndyCar Series)
Zmiany techniczne | edytuj kod
Począwszy od sezonu 2011, bolidy GP2 będą konstrukcjami bazującymi na budowie pojazdów Formuły 1. Podobnie, jak w Formule 1, nowym dostawcą ogumienia zostanie włoska firma Pirelli, po tym, jak japoński dostawca Bridgestone wycofał się ze sportu[36].
Kalendarz wyścigów | edytuj kod
Kalendarz GP2 składał się jedynie z europejskich eliminacji)[37], jednak odbyła się także niewliczana do punktacji runda w Abu Zabi (nie odbędą się wyścigi w Abu Zabi i Portugalii. Runda w Turcji (zgodnie z kalendarzem F1) zainaugurowała rywalizację w Europie), będąc pierwszą eliminacją sezonu. Wyścigi w Niemczech (zgodnie z rotacją w F1) został rozegrany na torze Nürburgring.
- Pole position do wyścigu w Hiszpanii pierwotnie zdobył Francuz Jules Bianchi, ale w wyniku ignorowania żółtych flag został przesunięty o 10 pozycji w dół.
- Pole position do wyścigu w Monako pierwotnie zdobył Holender Giedo van der Garde, ale w wyniku spowodowania kolizji z Marcusem Ericssonem i Romainem Grosjeanem został przesunięty o 5 pozycji w dół.
Klasyfikacja kierowców | edytuj kod
Punktacja:
Wygrana w kwalifikacjach (pole position do sobotniego wyścigu): 2 punkty
Punktacja w pierwszym wyścigu (Sobota): 10-8-6-5-4-3-2-1 (osiem pierwszych pozycji)
Punktacja w drugim wyścigu (Niedziela): 6-5-4-3-2-1 (sześć pierwszych pozycji)
Najszybsze okrążenie: 1 punkt (w każdym wyścigu; aby otrzymać punkt, kierowca musi przejechać przynajmniej 90% dystansu, ukończyć wyścig w pierwszej dziesiątce, a także wystartować do wyścigu z wyznaczonego pola startowego)
Uwagi:
- † – nie ukończył, ale przejechał 90% wyścigu.
- pogrubienie – pole position
- kursywa – najszybsze okrążenie
Klasyfikacja zespołów | edytuj kod
valign="top"Finał GP2 | edytuj kod
Runda na torze Yas Marina w Abu Zabi początkowo miała kończyć sezon, jednak ostatecznie włodarze serii postanowili zrezygnować z organizacji wyścigów poza granicami Europy[63]. Wraz z ogłoszeniem informacji na temat połączenia europejskiej oraz azjatyckiej serii GP2 w przyszłym roku, organizatorzy ogłosili również zorganizowanie finału tej serii na torze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, która nie była jednak liczona do klasyfikacji sezonu[64]. Włoska firma oponiarska Pirelli nagrodziła dwóch najlepszych kierowców z Serii GP3: Jamesa Calado i Toma Dillmanna[65].
Wyniki | edytuj kod
Osobny artykuł: Seria GP2 - Yas Marina 2011.Uwagi | edytuj kod
- ↑ Od rundy na Silverstone Leal jeździ z kolumbijską licencją.
Przypisy | edytuj kod
- ↑ a b c d e ietoris wygrywa główny wyścig na Spa, Grosjean zostaje mistrzem.
- ↑ Leimer przechodzi do mistrzowskiego zespołu GP2.
- ↑ Rapax potwierdza Leala także w głównych mistrzostwach GP2.
- ↑ Charles Pic drugim kierowcą Barwa Addax.
- ↑ Van der Garde pozostaje w Addax w GP2.
- ↑ Bianchi potwierdzony w Lotus ART.
- ↑ Gutierrez kierowcą Lotus ART w GP2 w 2011 roku.
- ↑ a b Clos, Vietoris i Berthon w Racing Eng..
- ↑ a b Ceccon ponownie pojedzie dla Coloni w GP2.
- ↑ a b Parente zastąpi Vietorisa w Racing Engineering w Hiszpanii w GP2.
- ↑ a b iSport potwierdza Birda i Ericssona w GP2 w 2011.
- ↑ a b DAMS potwierdza Grosjeana i Varhauga w GP2 w 2011.
- ↑ a b Kral i Palmer kierowcami Arden w GP2.
- ↑ Fairuz Fauzy będzie kierowcą Super Nova w GP2.
- ↑ Filippi wystartuje także w głównej serii GP2.
- ↑ a b c Filippi przechodzi do Coloni na rundę GP2 na Nurburgringu.
- ↑ Herck zostaje w GP2 po podpisaniu kontraktu z Coloni.
- ↑ Rigon powraca do GP2 jako kierowca Coloni.
- ↑ a b Ceccon zastąpi kontuzjowanego Rigona w Coloni w GP2.
- ↑ Gonzalez w Trident.
- ↑ Coletti kierowcą Trident w sezonie 2011.
- ↑ a b Stephane Richelmi zastąpi Colettiego podczas rundy GP2 na Monzy.
- ↑ a b Cecotto Jr i Mirocha kierowcami Ocean Racing w głównej serii GP2.
- ↑ a b Brendon Hartley zastąpi Kevina Mirochę na Spa.
- ↑ Chilton drugim kierowcą Carlina w GP2.
- ↑ Aloszyn w Carlin.
- ↑ a b Bianchi otrzymał karę obniżenia pozycji startowej w Monako.
- ↑ a b Parente kontynuuje starty w GP2, ale z Carlinem.
- ↑ a b Parente powraca do rywalizacji w GP2.
- ↑ a b Mariusz Karolak: AirAsia potwierdza Valsecchiego i Razię w GP2. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2011-02-04. [dostęp 2011-02-07].
- ↑ Carlin i Team Air Asia oficjalnie w GP2.
- ↑ DAMS nie będzie już juniorskim zespołem Renault w GP2.
- ↑ Lotus nawiąże współpracę z ART Grand Prix w GP2 i GP3 w roku 2011.
- ↑ Filippi ponownie wystartuje w barwach Coloni w GP2.
- ↑ Aloszyn nie weźmie udziału w wyścigach GP2 w Turcji.
- ↑ Seria GP2 będzie ścigała się na oponach F1 w sezonie 2011.
- ↑ Osiemnaście wyścigów GP2 Series w sezonie 2011.
- ↑ Grosjean wygrywa pierwsze tegoroczne kwalifikacje GP2 Series.
- ↑ a b c Gorsjean wytrzymał presję ze strony Birda i wygrał sobotni wyścig GP2.
- ↑ a b c Coletti wygrywa w niedzielę w GP2 (akt.).
- ↑ Van der Garde na pole position w GP2 po karze dla Bianchiego.
- ↑ a b c Pic wygrał sobotni wyścig GP2 na torze Catalunya.
- ↑ a b c Marek Roczniak: Pic wygrał sobotni wyścig GP2 na torze Catalunya (akt.). f1wm.pl, 2011-05-21. [dostęp 2014-10-29].
- ↑ Bird awansuje na pole position w GP2.
- ↑ a b c Valsecchi wygrał główny wyścig GP2 w Monako.
- ↑ a b c Pic wygrał sprint GP2 w Monako.
- ↑ Pic po raz pierwszy na pole position w GP2 w tym sezonie.
- ↑ a b c Grosjean wygrywa i odzyskuje prowadzenie w mistrzostwach GP2.
- ↑ a b c Gutierrez świętuje w Walencji pierwsze zwycięstwo w GP2.
- ↑ Bianchi zdobył pole position na Silverstone w GP2.
- ↑ a b c Bianchi odniósł pierwsze zwycięstwo w głównej serii GP2.
- ↑ a b c Grosjean wygrał sprint GP2 na Silverstone.
- ↑ Pic pokonał Filippiego w walce o pole position w GP2.
- ↑ a b c Filippi uczcił setny start w GP2 swoim trzecim zwycięstwem.
- ↑ a b c Grosjean wygrywa sprint GP2 po błędzie Bianchiego.
- ↑ Razia wystartuje z pole position do sobotniego wyścigu GP2.
- ↑ a b c Grosjean powiększa przewagę w GP2 po wygranej na Hungaroringu.
- ↑ a b c Coletti wygrywa drugi wyścig GP2 na Hungaroringu.
- ↑ Ogromna przewaga Vietorisa w kwalifikacjach GP2.
- ↑ a b c Filippi odnosi zwycięstwo w sprincie GP2.
- ↑ a b c Luca Filippi dominuje w pierwszym wyścigu GP2 na Monzy.
- ↑ a b c Vietoris odnosi kolejne zwycięstwo w GP2.
- ↑ Zdecydowano się nie włączać ponownie do głównej serii toru Yas Marina w Abu Zabi.
- ↑ W Abu Zabi odbędzie się tylko jeden wyścig na koniec roku 2011, niezaliczany do mistrzostw.
- ↑ CALADO AND DILLMANN WIN THE PIRELLI AWARDS.
Linki zewnętrzne | edytuj kod
OryginałEdytujHistoria i autorzy
