Seria GP2 - sezon 2011


Seria GP2 – sezon 2011 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z Seria GP2 - sezon 2011) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Seria GP2 – sezon 2011 – rozpoczął się 7 maja w Stambule w Turcji, natomiast zakończy 11 września na Monzy, we Włoszech. Tytuł w klasyfikacji kierowców zapewnił sobie Romain Grosjean podczas rundy na torze Spa-Francorchamps, trzy wyścigi przed końcem sezonu[1]. Tytułu w klasyfikacji konstruktorów zapewnił sobie zespół Barwa Addax Team podczas pierwszego wyścigu na torze Monza.

Spis treści

Lista startowa | edytuj kod

Zmiany | edytuj kod

Zmiany wśród zespołów | edytuj kod

  • Szefostwo GP2 wybrało spośród starych i kandydujących zespołów, trzynaście stajni, które będą startowały w serii, w latach 2011-2013. Spośród ekip uczestniczących w ubiegłorocznych zmaganiach, swoje miejsce utraciła brytyjska stajnia David Price Racing. Nowymi zespołami, które dopełnią stawkę, będą malezyjska stajnia Team Air Asia oraz brytyjska ekipa Carlin[31].
  • Francuska stajnia DAMS nie będzie już juniorskim zespołem Renault[32].
  • Zespół ART Grand Prix nawiązał współpracę z Lotusem, stając się tym samym jej juniorską stajnią[33].

Zmiany wśród ubiegłorocznych zawodników | edytuj kod

Debiuty nowych zawodników | edytuj kod

Zmiany w trakcie sezonu | edytuj kod

Inne zdarzenia | edytuj kod

  • Rosjanin Michaił Aloszyn (z Carlina) w wyniku doznania urazu ręki podczas sesji kwalifikacyjnej, nie był w stanie wziąć udziału w wyścigach, na torze Istanbul Park[35].
  • Monakijczyk Stefano Coletti (z Trident Racing) w wyniku złamania dwóch kręgów podczas głównego wyścigu na torze Spa-Francorchamps nie wystartował w niedzielnym sprincie[1].

Kierowcy startujący w poprzednim sezonie | edytuj kod

Zmiany techniczne | edytuj kod

Począwszy od sezonu 2011, bolidy GP2 będą konstrukcjami bazującymi na budowie pojazdów Formuły 1. Podobnie, jak w Formule 1, nowym dostawcą ogumienia zostanie włoska firma Pirelli, po tym, jak japoński dostawca Bridgestone wycofał się ze sportu[36].

Kalendarz wyścigów | edytuj kod

Kalendarz GP2 składał się jedynie z europejskich eliminacji)[37], jednak odbyła się także niewliczana do punktacji runda w Abu Zabi (nie odbędą się wyścigi w Abu Zabi i Portugalii. Runda w Turcji (zgodnie z kalendarzem F1) zainaugurowała rywalizację w Europie), będąc pierwszą eliminacją sezonu. Wyścigi w Niemczech (zgodnie z rotacją w F1) został rozegrany na torze Nürburgring.

Klasyfikacja kierowców | edytuj kod

Punktacja:
Wygrana w kwalifikacjach (pole position do sobotniego wyścigu): 2 punkty
Punktacja w pierwszym wyścigu (Sobota): 10-8-6-5-4-3-2-1 (osiem pierwszych pozycji)
Punktacja w drugim wyścigu (Niedziela): 6-5-4-3-2-1 (sześć pierwszych pozycji)
Najszybsze okrążenie: 1 punkt (w każdym wyścigu; aby otrzymać punkt, kierowca musi przejechać przynajmniej 90% dystansu, ukończyć wyścig w pierwszej dziesiątce, a także wystartować do wyścigu z wyznaczonego pola startowego)

Uwagi:

  • † – nie ukończył, ale przejechał 90% wyścigu.
  • pogrubienie – pole position
  • kursywa – najszybsze okrążenie

Klasyfikacja zespołów | edytuj kod

valign="top"

Finał GP2 | edytuj kod

Runda na torze Yas Marina w Abu Zabi początkowo miała kończyć sezon, jednak ostatecznie włodarze serii postanowili zrezygnować z organizacji wyścigów poza granicami Europy[63]. Wraz z ogłoszeniem informacji na temat połączenia europejskiej oraz azjatyckiej serii GP2 w przyszłym roku, organizatorzy ogłosili również zorganizowanie finału tej serii na torze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, która nie była jednak liczona do klasyfikacji sezonu[64]. Włoska firma oponiarska Pirelli nagrodziła dwóch najlepszych kierowców z Serii GP3: Jamesa Calado i Toma Dillmanna[65].

Wyniki | edytuj kod

 Osobny artykuł: Seria GP2 - Yas Marina 2011.

Uwagi | edytuj kod

  1. Od rundy na Silverstone Leal jeździ z kolumbijską licencją.

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c d e ietoris wygrywa główny wyścig na Spa, Grosjean zostaje mistrzem.
  2. Leimer przechodzi do mistrzowskiego zespołu GP2.
  3. Rapax potwierdza Leala także w głównych mistrzostwach GP2.
  4. Charles Pic drugim kierowcą Barwa Addax.
  5. Van der Garde pozostaje w Addax w GP2.
  6. Bianchi potwierdzony w Lotus ART.
  7. Gutierrez kierowcą Lotus ART w GP2 w 2011 roku.
  8. a b Clos, Vietoris i Berthon w Racing Eng..
  9. a b Ceccon ponownie pojedzie dla Coloni w GP2.
  10. a b Parente zastąpi Vietorisa w Racing Engineering w Hiszpanii w GP2.
  11. a b iSport potwierdza Birda i Ericssona w GP2 w 2011.
  12. a b DAMS potwierdza Grosjeana i Varhauga w GP2 w 2011.
  13. a b Kral i Palmer kierowcami Arden w GP2.
  14. Fairuz Fauzy będzie kierowcą Super Nova w GP2.
  15. Filippi wystartuje także w głównej serii GP2.
  16. a b c Filippi przechodzi do Coloni na rundę GP2 na Nurburgringu.
  17. Herck zostaje w GP2 po podpisaniu kontraktu z Coloni.
  18. Rigon powraca do GP2 jako kierowca Coloni.
  19. a b Ceccon zastąpi kontuzjowanego Rigona w Coloni w GP2.
  20. Gonzalez w Trident.
  21. Coletti kierowcą Trident w sezonie 2011.
  22. a b Stephane Richelmi zastąpi Colettiego podczas rundy GP2 na Monzy.
  23. a b Cecotto Jr i Mirocha kierowcami Ocean Racing w głównej serii GP2.
  24. a b Brendon Hartley zastąpi Kevina Mirochę na Spa.
  25. Chilton drugim kierowcą Carlina w GP2.
  26. Aloszyn w Carlin.
  27. a b Bianchi otrzymał karę obniżenia pozycji startowej w Monako.
  28. a b Parente kontynuuje starty w GP2, ale z Carlinem.
  29. a b Parente powraca do rywalizacji w GP2.
  30. a b Mariusz Karolak: AirAsia potwierdza Valsecchiego i Razię w GP2. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2011-02-04. [dostęp 2011-02-07].
  31. Carlin i Team Air Asia oficjalnie w GP2.
  32. DAMS nie będzie już juniorskim zespołem Renault w GP2.
  33. Lotus nawiąże współpracę z ART Grand Prix w GP2 i GP3 w roku 2011.
  34. Filippi ponownie wystartuje w barwach Coloni w GP2.
  35. Aloszyn nie weźmie udziału w wyścigach GP2 w Turcji.
  36. Seria GP2 będzie ścigała się na oponach F1 w sezonie 2011.
  37. Osiemnaście wyścigów GP2 Series w sezonie 2011.
  38. Grosjean wygrywa pierwsze tegoroczne kwalifikacje GP2 Series.
  39. a b c Gorsjean wytrzymał presję ze strony Birda i wygrał sobotni wyścig GP2.
  40. a b c Coletti wygrywa w niedzielę w GP2 (akt.).
  41. Van der Garde na pole position w GP2 po karze dla Bianchiego.
  42. a b c Pic wygrał sobotni wyścig GP2 na torze Catalunya.
  43. a b c Marek Roczniak: Pic wygrał sobotni wyścig GP2 na torze Catalunya (akt.). f1wm.pl, 2011-05-21. [dostęp 2014-10-29].
  44. Bird awansuje na pole position w GP2.
  45. a b c Valsecchi wygrał główny wyścig GP2 w Monako.
  46. a b c Pic wygrał sprint GP2 w Monako.
  47. Pic po raz pierwszy na pole position w GP2 w tym sezonie.
  48. a b c Grosjean wygrywa i odzyskuje prowadzenie w mistrzostwach GP2.
  49. a b c Gutierrez świętuje w Walencji pierwsze zwycięstwo w GP2.
  50. Bianchi zdobył pole position na Silverstone w GP2.
  51. a b c Bianchi odniósł pierwsze zwycięstwo w głównej serii GP2.
  52. a b c Grosjean wygrał sprint GP2 na Silverstone.
  53. Pic pokonał Filippiego w walce o pole position w GP2.
  54. a b c Filippi uczcił setny start w GP2 swoim trzecim zwycięstwem.
  55. a b c Grosjean wygrywa sprint GP2 po błędzie Bianchiego.
  56. Razia wystartuje z pole position do sobotniego wyścigu GP2.
  57. a b c Grosjean powiększa przewagę w GP2 po wygranej na Hungaroringu.
  58. a b c Coletti wygrywa drugi wyścig GP2 na Hungaroringu.
  59. Ogromna przewaga Vietorisa w kwalifikacjach GP2.
  60. a b c Filippi odnosi zwycięstwo w sprincie GP2.
  61. a b c Luca Filippi dominuje w pierwszym wyścigu GP2 na Monzy.
  62. a b c Vietoris odnosi kolejne zwycięstwo w GP2.
  63. Zdecydowano się nie włączać ponownie do głównej serii toru Yas Marina w Abu Zabi.
  64. W Abu Zabi odbędzie się tylko jeden wyścig na koniec roku 2011, niezaliczany do mistrzostw.
  65. CALADO AND DILLMANN WIN THE PIRELLI AWARDS.

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Seria GP2 - sezon 2011" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy