Suzuki GSF / Seria Bandit


Suzuki GSF / Seria Bandit w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Suzuki Bandit jest serią motocykli szosowych produkowanych przez koncern Suzuki.

Zostały wyprodukowane następujące modele motocykla:

  • GSF250 z silnikiem 250 cc
  • GSF400 z silnikiem 400 cc
  • GSF600N/GSF600S z silnikiem 599 cc (produkowany od 1995 do 1999 roku)
  • GSF600N/GSF600S generacja II z silnikiem 599 cc (produkowany od 2000 do 2005 roku)
  • GSF650N/GSF650S z silnikiem 656 cc (produkowany od 2005 do chwili obecnej)
  • GSF750 z silnikiem 748 cc (produkowany od 1996 do 1999 roku)
  • GSF1200/GSF1200S z silnikiem 1157 cc (produkowany od 1996 do 2006)
  • GSF1250A/GSF1250SA i z silnikiem 1255 cc i systemem ABS(produkowany od 2007 do chwili obecnej).

Wszystkie silniki są czterocylindrowe z systemem DOHC i szesnastoma zaworami. Modele 600, 650, 750 i 1200 wykorzystują system chłodzenia SACS (Suzuki Advanced Cooling System), który łączy chłodzenie silnika powietrzem i olejem. Silnik 600cc jest wzięty z modelu GSX-F 600, natomiast silnik w modelu 1200cc jest zapożyczony z GSXR 1100. Modele 250 i 400cc, a od 2007 roku także modele 650 i 1250 są chłodzone cieczą.

Modele 'S' posiadają fabrycznie montowane owiewki, natomiast motocykl bez owiewki jest o jakieś 3 kilogramy lżejszy, natomiast podstawowy model 'N' jest tzw. "naked bikem", czyli nie posiada chroniącej przed wiatrem przedniej owiewki, lecz są spotykane modele z dodatkowa szybką chroniącą kierowcę przed wiatrem.

Spis treści

Bandit 250 i 400 | edytuj kod

Produkcja rozpoczęta w 1989 roku, modele GSF 250 i GSF 400 posiadały chłodzone powietrzem czterocylindrowe rzędowe silniki osadzone w ramie kratownicowej. Silniki bazowały na tych z GSX-R250 i GSX-R400. Bandit 250 rozwijał moc ok. 45 KM (34 kW), wersja z silnikiem 400 około 59 KM (44 kW) (w 1992 zredukowane do 53 KM). Oba modele posiadały tarczowe hamulce, z podwójną tarczą z przodu i pojedynczą z tyłu. W późniejszym czasie oba modele były oferowane również z przednimi owiewkami (nosiły nazwę "Limited"), a także modele z oznaczeniem "V" posiadające silniki ze zmienną fazą kanału dolotowego.

Modele GSF250 | edytuj kod

  • GSF250 (od grudnia 1989 r.)
  • GSF250 45 KM (34 kW) (od kwietnia 1990 r.)
  • GSF250ZM (edycja "LIMITED") (od maja 1991 r.)
  • GSF250P (od września 1992 r.)
  • GSF250NP (od października 1992 r.)
  • GSF250ZP (edycja "LIMITED") (od maja 1993 r.)
  • GSF250R oraz GSF250NR (od października 1993 r.)
  • GSF250V (1995 r.)
  • GSF250V (2000 r.)

Modele GSF400 | edytuj kod

  • GSF400K (od sierpnia 1989 r.)
  • GSF400NK (od czerwca 1990 r.)
  • GSF400-Z (Edycja limitowana na 70-lecie Suzuki) (od listopada 1990 r.)
  • GSF400M – naked (1991 r.)
  • GSF400ZM Limited – Retro owiewki Cafe-Racer(1991 r.)
  • GSF400VM (Silnik VC) (od czerwca 1991 r.)
  • GSF400VZM (Silnik VC Limited – Retro owiewki Cafe-Racer) (od sierpnia 1991 r.)
  • GSF400VP (model silnika VC) (od października 1992 r.)
  • GSF400P (od listopada 1992 r.)
  • GSF400NP (od listopada 1992 r.)
  • GSF400VZP (VC Silnik modelu Limited) (od maja 1993)
  • GSF400VR (Silnik VC) (od listopada 1993 r.)
  • GSF400S (od stycznia 1995 r.)
  • GSF400VS (Silnik VC) (od stycznia 1995 r.)
  • GSF400V-V (Silnik VC) (od lutego 1997 r.)
  • GSF400VZ-V (Silnik VC) (od lutego 1997 r.)


Bandit 600 | edytuj kod

1995 | edytuj kod

Premiera modelu GSF600 miała miejsce w Lutym. Stylistyka bazowała na istniejącym już starszym bracie GSF400 Bandit. Silnik został zaadaptowany ze sportowego modelu GSX600, a jego charakterystyka została przestrojona na potrzeby motocykla miejskiego.

1996 | edytuj kod

Ma miejsce debiut modelu GSF600 Bandit S, wersja ta po raz pierwszy posiadała pół-owiewkę.

1997 | edytuj kod

Pomniejsze zmiany: Zostaje dodany czujnik sprzęgła (od teraz, ze względów bezpieczeństwa, wymagane było wciśnięcie sprzęgła podczas rozruchu silnika), a także podgrzewacze gaźników.

1998 | edytuj kod

Bandit otrzymuje nowy tylny amortyzator. Posiada on teraz regulację napięcia wstępnego, jak również odbicia.

2000 | edytuj kod

Na ten rok przypadają pierwsze poważniejsze zmiany w modelu.

  • Nowy wygląd zadupka.
  • W pełni elektroniczne oprzyrządowanie.
  • Nowe gaźniki z czujnikiem położenie przepustnicy.
  • Dodatkowy filtr paliwa.
  • Zaciski hamulcowe firmy Nissin.
  • 20-litrowy bak (poprzedni 19 l.)
  • Ulepszenia ramy i geometrii.
  • Obniżona wysokość kanapy.
  • W modelu S: Lifting pół-owiewki, podwójne, soczewkowe reflektory.

2002 | edytuj kod

Wskaźnik poziomu paliwa dostępny w standardzie.


Bandit 650 | edytuj kod

Suzuki GSX650F

2005 | edytuj kod

Premiera nowego Suzuki Bandit 650 i Bandit 650S miała miejsce w Tarragona, w Hiszpanii. Zmiany którym został poddany model:

  • Pojemność silnika została zwiększona o 57 cc, aby poprawić elastyczność w zakresie niskich i średnich obrotów.
  • Kanapa i kierownica otrzymały możliwość regulacji.
  • Cylindry pokryte galwanicznie "Suzuki Composite Electrochemical Material", zapewniało to redukcję tarcia, lepszą wydajność, a także wzrost mocy.
  • Zmieniony wydech na "four-into-two".
  • Lifting zbiornika paliwa.
  • Nowy reflektor halogenowy.
  • Nowy ciekłokrystaliczny wyświetlacz LCD wyświetlający: prędkość, przebieg, przebieg wycieczek (Trip A i B), wskaźnik poziomu paliwa i zegarek.
  • Zwiększona sztywność podwozia i zmodernizowane zawieszenie.
  • Redukcja masy własnej.
  • System ABS dostępny jako opcja.
  • Możliwość przełączania prędkościomierza na system metryczny/anglosaski.
  • System Suzuki PAIR (Pulsed AIR).
  • Silnik malowany na czarno.

2007 | edytuj kod

Zupełnie nowy, chłodzony cieczą silnik został zaprojektowany specjalnie dla modelu Bandit 650 2007, inaczej niż wcześniej używane silniki adaptowane z innych modeli. Podwozie i sylwetka pozostały w praktycznie niezmienionej formie w porównaniu do modelu 2005, jednakże miały też miejsce inne znaczące zmiany:

  • Silnik spełniający normy Euro3.
  • Wykonany w całości z aluminium, rzędowy, czterocylindrowy chłodzony cieczą silnik o pojemności 656cc.
  • Elektroniczny wtrysk paliwa z systemem podwójnych przepustnic (podobny do stosowanego w Suzuki GSX-R i V-Strom).
  • O 10% sztywniejsza rama i dłuższy wahacz.
  • Sztywniejszy tylny amortyzator, jednak bardziej miękki widelec przedni.
  • Moc podniesiona do 85 KM (63kW) przy 10,500 obrotów.
  • Zbiornik paliwa o pojemności 20 l. jednak pompa paliwa pobiera ok. 1 l.
  • Hydrauliczne sprzęgło.
  • 14 kg większa masa całkowita.

2009 | edytuj kod

Wprowadzono zmiany, które objęły egzemplarze z pół-owiewką jak i bez:

  • Nowe reflektory.
  • Lekko zmodyfikowane obudowy ramy.
  • Smuklejsze tylne światła.
  • Przemodelowany tłumik wydechu.
  • Nowy wyświetlacz LCD (oprócz funkcji z poprzednich modeli, dodatkiem był wyświetlacz biegu)

Oprócz tego, w modelu GSF650S przednia owiewka została poddana po raz kolejny liftingowi, a także udało się umieścić w niej 2 schowki. Przemodelowane zostały również lusterka i kierunkowskazy.

Bandit 750 | edytuj kod

Bandit 750 był modelem przeznaczonym tylko na rynek japoński, w którym zostały użyte części z modeli 600 i 1200.

  • Silnik, mimo wyglądu identycznego z 600, został powiększony do pojemności 748cc.
  • Gaźniki były podobne do tych z 600, różniły się w nich tylko dysze, wydech taki sam jak w modelu 1200.
  • Przednia, główna część ramy była identyczna jak w modelu 600, podczas gdy tylna część pochodziła z modelu 1200.
  • Zegary pochodziły z modelu 1200(wyskalowane w km/h), zawierały także wskaźnik poziomu paliwa, który nie był dostępny w modelu 600 w tamtych czasach.
  • Podwozie i zawieszenie pochodziło z modelu 600.
  • Deklarowana moc maksymalna wynosiła 85 KM (63kW).

Wszystkie egzemplarze posiadały ograniczenie prędkości do 180 km/h (110 mil/h) aby spełniały japońskie przepisy. Ograniczenie było jednak łatwe do usunięcia, co pozwalało cieszyć się pełną prędkością maksymalną wynoszącą około 220 km/h (140 mil/h).

Bandit 1200 | edytuj kod

1996 | edytuj kod

Pierwsze modele Bandita 1200 zostały zaprezentowane w Styczniu 1996 roku, posiadały one powiększony silnik z modelu GSX-R1100. Innymi różnicami w stosunku do wersji 600 były przednie tarcze hamulcowe o większej średnicy, zawieszenie o lepszych parametrach oraz standardowo montowany wskaźnik poziomu paliwa. GSF1200 już od początku produkcji posiadał także sterowane hydraulicznie sprzęgło. Ciekawostką jest, że modele 1200, w przeciwieństwie do modeli 600, nie miały wybijanej pojemności silnika na bloku cylindrów, jednakże były spotykane egzemplarze z wybitą pojemnością 1156cc (normalnie 1157cc), są to modele z bardzo wczesnej produkcji z 1995 roku.

1997 | edytuj kod

Na wybranych rynkach światowych zostaje zaprezentowana wersja Bandit S z systemem ABS. W modelu z ABS do przeniesienia napędu używano łańcucha z 114 ogniwami (110 ogniw bez ABS).

2001 | edytuj kod

Bandit 1200 przeszedł podobne modyfikacje jak model 600 rok wcześniej:

  • Nowy wygląd zadupka.
  • W pełni elektroniczne oprzyrządowanie.
  • Nowe gaźniki z czujnikiem położenia przepustnicy.
  • Suzuki PAIR (Pulsed Air Injection), wtłaczający czyste powietrze do wydechu aby wyeliminować emisję niedopalonego paliwa.
  • Dodatkowy filtr paliwa.
  • Zaciski hamulcowe firmy Tokico (sześciotłoczkowe z przodu).
  • 20-litrowy bak (poprzedni 19 l.)
  • Ulepszenia ramy i geometrii.
  • Obniżona wysokość kanapy.
  • W modelu S: Lifting pół-owiewki, podwójne, soczewkowe reflektory.

2004 | edytuj kod

Na niektóre rynki zostaje wprowadzona wersja z dwudrożnym katalizatorem.

2005 | edytuj kod

Modele z tego roku (K5) są ostatnimi z drugiej generacji Banditów 1200. Cechą charakterystyczną wszystkich roczników modelu GSF1200 był głośno szumiący/dzwoniący kosz sprzęgłowy, jednak nie świadczyło to o żadnych usterkach czy problemach z silnikiem.

2006 | edytuj kod

Zostają przeprowadzone modernizacje modelu. Lifting zbiornika paliwa, panele boczne, regulacja wysokości kanapy oraz dłuższy i nowocześniejszy wahacz. Wersja "S" otrzymuje nowy kształt pół-owieski z całkowicie nowym reflektorem z żarówkami jedna nad drugą(mijania/drogowe), w poprzednim modelu jedna obok drugiej. Modele 2006 były oferowane z opcjonalnym systemem ABS już na wszystkich rynkach. Na rynku brytyjskim system ABS był montowany standardowo do wersji SA. W niektórych krajach sprzedawane modele posiadały także możliwość regulacji wysokości kierownicy. Przeprowadzono także drobne zmiany w przełożeniach biegów. Był to ostatni model Bandita napędzany silnikiem z systemem SACS, pierwszy silnik z tym systemem ujrzał światło dzienne w roku 1985 w modelu GSX-R750.


Bandit 1250 | edytuj kod

2007 | edytuj kod

Podobnie jak model 650, Bandit 1250 otrzymał zupełnie nowy, zaprojektowany specjalnie pod ten model, chłodzony cieczą silnik. Poprzedni silnik (o pojemności 1157cc) chłodzony powietrzem/olejem nie spełniał norm Euro 3. Nowy silnik o pojemności 1255 cc produkował prawie taką samą moc jak stary, jednak największą różnicą był zakres obrotów gdzie silnik osiągał maksymalny moment obrotowy. 108 Nm jest dostępne już przy 3,750 obrotów/minutę! Moc przekazywana jest na koło za pomocą 6 biegowej (w poprzedniej wersji 5) skrzyni biegów. Jesienią tego roku przedstawiono limitowaną edycję "Street Fighter" posiadającą kierownicę firmy Renthal, tłumik Yoshimura oraz pojedynczą kanapę.

2008 | edytuj kod

Brak zmian w modelu. W ofercie pojawia się GSF1250GT, wersja Grand Touring. Wersja ta zawiera 3 kufry, owiewki silnika oraz nawigację GPS.

2009 | edytuj kod

W Maju zapowiedziano limitowaną edycję Bandit 1250SA Z. Wersja miała charakteryzować się białym perłowym lakierem ze zmienianą grafiką, a także kołami lakierowanymi na srebrny metallic.

2010 | edytuj kod

Modele 1250A i 1250SA ponownie z czarnymi silnikami.

Na podstawie artykułu: "Suzuki GSF / Seria Bandit" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy