T-20 Komsomolec


T-20 Komsomolec w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

T-20 Komsomolec – opancerzony gąsienicowy ciągnik artyleryjski, konstrukcji radzieckiej, z okresu przed II wojną światową.

Historia | edytuj kod

W latach 30. XX wieku. oddziały Armii Czerwonej były coraz lepiej wyposażone w sprzęt artyleryjski. Szybko okazało się, że dotychczasowe środki holownicze - zaprzęgi konne - są niewystarczające. Były też bardzo wrażliwe na ogień nieprzyjaciela. Postanowiono zastąpić je lekkim, szybkim i, w miarę możliwości opancerzonym, ciągnikiem gąsienicowym.

Jednym z pierwszych takich pojazdów, był ciagnik typu Pionier. Został on zaprojektowany przez inż. A. S. Szczegłowa w biurze konstrukcyjnym NATI, a wzorowany był na lekkim amerykańskim ciągniku Marmon-Herrington. Do budowy ciągnika wykorzystano podzespoły czołgu pływającego T-37A. Pojazd kierowany przez jednego żołnierza, zabierał 6 ludzi obsługi holowanego działa. Wyprodukowano serię 50 wozów, lecz pojazd miał zbyt mały uciąg i brak opancerzenia, a próby likwidacji niedociągnięć nie powiodły się. W roku 1936 zamówiono konkurencyjną konstrukcję opracowaną w Fabryce nr 37, pod kierunkiem inż. A. Astrowa. Wóz ten zyskał uznanie armii i został przyjęty na uzbrojenie jako T-20 "Komsomolec".

W konstrukcji pojazdu wykorzystano silnik samochodowy i częściowo układ jezdny czołgu pływającego T-38. Testy ciągnika trwały od sierpnia do listopada 1937. Pojazd przeszedł je pomyślnie i rozpoczęto produkcję seryjną, która trwała do połowy 1941. Ogółem zbudowano 7780 egzemplarzy.

Służba | edytuj kod

Ciągniki Komsomolec odegrały ogromną rolę w procesie motoryzacji Armii Czerwonej. Zapotrzebowanie każdej dywizji piechoty wynosiło minimum 60 pojazdów tego typu, a produkcja nie mogła zaspokoić wszystkich potrzeb. Z tego powodu w ciągniki wyposażano tylko jednostki pierwszego rzutu oraz jednostki piechoty zmotoryzowanej w związkach pancernych. Ciągniki T-20 zostały użyte bojowo w walkach z Japończykami nad jeziorem Chasan w 1938 oraz nad rzeką Chałchin-Goł w 1939. Potem używano ich w wojnie zimowej. Znajdowały się w szeregach wojsk wkraczających do Polski we wrześniu 1939. Były używane w pierwszej fazie wojny z Niemcami, gdzie szybko uległy zniszczeniu i zużyciu. Oprócz zadań holowniczych, ciągników Komsomolec sporadycznie używano do rozpoznania i zwalczania piechoty.

Bibliografia | edytuj kod

  • Encyklopedia II WŚ. Poznań: Amercom, 2006. ISBN 1-48:978-83-7425-265-2.
Na podstawie artykułu: "T-20 Komsomolec" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy