The Secret of Monkey Island


The Secret of Monkey Island w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

The Secret of Monkey Islandkomputerowa gra przygodowa wyprodukowana i wydana przez LucasArts w 1990 roku[1]. Gra jest oparta na silniku SCUMM. W 2010 roku powstał remake gry pod tytułem: The Secret of Monkey Island: Special Edition[2].

Spis treści

Produkcja | edytuj kod

The Secret of Monkey Island to gra zaprojektowana przez Rona Gilberta, Tima Schafera i Dave'a Grossmana. Pierwotnie prace nad tytułem Gilbert rozpoczął w 1988 roku, po zakończeniu gry Maniac Mansion, ale projekt został wstrzymany ze względu na rozpoczęcie prac nad inną grą przygodową – Indiana Jones and the Last Crusade: The Graphic Adventure[3].

Fabuła | edytuj kod

Jest to pierwsza gra z rozbudowanego cyklu przygód Guybrusha Threepwooda, ambitnego młodzieńca, obdarzonego oryginalnym nazwiskiem, wrodzonym humorem i wybitnym talentem wpadania we wszelkie tarapaty. Guybrush od zawsze pragnął zostać piratem, w tym celu przybywa na Mêlée Island. Okazuje się jednak, że aby zostać piratem należy poddać się trzem próbom. W trakcie jednego z wyzwań bohater poznaje i zakochuje się z wzajemnością w pani gubernator Elaine Marley. W chwili gdy wszystko zmierza w kierunku szczęśliwego zakończenia, na scenę wkracza poprzedni adorator atrakcyjnej gubernatorowej – demoniczny, widmowy i na wskroś przerażający pirat LeChuck.

Gra charakteryzowała się bardzo specyficznym poczuciem humoru. Dla przykładu, dobry pirat powinien w odpowiednio "profesjonalny" sposób bluźnić – Guybrush musiał więc wykazać się talentem na tym polu.

Dystrybucja | edytuj kod

Gra była oryginalnie wydana na dyskietkach w 1990 roku na komputery: Atari ST, Macintosh i PC. Gra posiadała zabezpieczenie przed kopiowaniem pod nazwą "Dial-A-Pirate", dołączone do gry. Gracz, obracając dwa koncentryczne okręgi, musiał przestawić je w taki sposób, aby otrzymać rok powieszenia pirata przedstawionego na rysunku, odpowiadając tym samym pytaniu z ekranu komputera. Miesiąc po wydaniu wersji na PC, gra została wydana ponownie w wersji VGA oraz na Amigę w wersji EGA/VGA. W 1992 roku gra została wydana w wersji na CD.

15 lipca 2009 Lucas Arts wydał "The Secret of Monkey Island Special Edition" na platformy Microsoft Windows, Xbox 360, PlayStation 3 oraz iPhone OS która jest odświeżoną wersją gry, z nową grafiką HD i wielokanałową muzyką. Ciekawostką jest możliwość przełączenia w trakcie gry z nowej grafiki na starą, pierwotną wersję poprzez klawisz F10 (Microsoft Windows) lub gest przeciągnięcia dwóch palców po ekranie dotykowym (iOS)[4].

Odbiór | edytuj kod

Gra spotkała się z pozytywnym odbiorem recenzentów, uzyskując według serwisu GameRankings średnią z ocen wynoszącą 81%[5]. Brytyjskie czasopismo „Amiga Power” określiło produkcję jako „pierwszą w pełni dostępną przygodę”, przyznając grze ocenę 90%[6]. Gra znajduje się w Hall of Fame czasopisma „Computer Gaming World” i w serwisie 1UP.com[7]

Remake gry z 2009 roku również otrzymał wysokie oceny. W serwisie Metacritic i GameRankings gra otrzymała odpowiednio 86/100[8] i 86%[9].

Przypisy | edytuj kod

  1. The Secret of Monkey Island (PC). Gry-Online. [dostęp 2012-10-18].
  2. The Secret of Monkey Island: Special Edition Review (ang.). IGN.
  3. An Interview With Ron Gilbert. scummbar.com.
  4. Spektakularny powrót Monkey Island. gryonline.pl.
  5. The Secret of Monkey Island for PC. gamerankings.com.
  6. Mark Ramshaw. The Secret of Monkey Island review. „Amiga Power 2”, s. 22-24, styczeń 1991. Lucasfilm/US Gold. 
  7. Hall of Fame from 1UP.com. 1up.com. [dostęp 2016-03-13].
  8. The Secret of Monkey Island: Special Edition. metacritic.com.
  9. The Secret of Monkey Island: Special Edition. gamerankings.com.

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "The Secret of Monkey Island" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy