Toyota New Global Architecture


Toyota New Global Architecture w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Platforma TNGA w Toyocie Prius 2016 podczas Tokyo Motor Show 2015

Toyota New Global Architecture (TNGA) to nazwa nowej koncepcji projektowania i produkcji samochodów Toyoty, a także nowego sposobu budowania i organizowania fabryk i linii produkcyjnych, realizowanej od 2015 roku. Istotą TNGA jest modułowość i wymienność elementów, zastosowana w budowie poszczególnych części, w łączeniu komponentów w podzespoły oraz w konstrukcji linii produkcyjnych w fabrykach. W architekturze TNGA powstały do tej pory platformy podłogowe, silniki, napędy hybrydowe oraz przekładnie[1][2].

Jak twierdzi Toyota, jest to najszerzej zakrojona zmiana w dotychczasowej historii Systemu Produkcyjnego Toyoty. Zmiana polega przede wszystkim na standaryzacji wymiarów i położenia podzespołów w obrębie ujednoliconych platform oraz ograniczenie liczby rodzajów części wykorzystywanych w różnych modelach. To pozwoli na konstruowanie mniejszych fabryk i linii produkcyjnych, które będzie można łatwiej dostosowywać do zmieniających się potrzeb, oraz uprości logistykę dostarczania części. Toyota przewiduje, że TNGA pozwoli produkować kilka modeli na tej samej linii oraz że TNGA zmniejszy pracochłonność projektowania pojazdów o 20%[3].

Spis treści

Platformy TNGA | edytuj kod

Modułowe platformy samochodowe od 2015 roku są stopniowo są wprowadzane do modeli Toyoty i Lexusa[4]. Pięć platform różnej wielkości umożliwi skonstruowanie samochodów niemal wszystkich segmentów z napędem na przednią, tylną i obie osie[5].

Pierwszym modelem na platformie TNGA jest Prius czwartej generacji[6]. Drugim Toyota C-HR, hybrydowy crossover, zaprezentowany na targach samochodowych we Frankfurcie w wersji przedprodukcyjnej[7]. Trzeci model to Toyota Prius Plug-in Hybrid, a czwarty - Toyota Corolla 12. generacji.

W Priusie 4. generacji platforma TNGA pozwoliła obniżyć środek masy, m.in. umieszczając niżej elementy napędu w komorze silnika. Pozwoliło to obniżyć położenie maski i poprawić widoczność z miejsca kierowcy[8]. Zastosowanie tej architektury w Corolli 12. generacji sprawiło, że samochód w wersji hatchback jest o 25 mm niższy od swojego poprzednika, Toyoty Auris 2. generacji[9].

W marcu 2018 roku Lexus zaprezentował crossovera Lexus UX, pierwsze auto tej marki oparte na kompaktowej platformie GA-C (Global Architecture – Compact), wykonanej w architekturze TNGA. Dzięki zastosowaniu klejenia i spawaniu laserowego elementów, nadwozie jest wyjątkowo sztywne[10].

W październiku 2019 roku Toyota pokazała nowy model Yarisa - pierwszy samochód na platformie GA-B[11].

W styczniu 2020 roku Toyota zapowiedziała nowego subkompaktowego SUV-a zbudowanego na platformie GA-B[12].

Typy platform TNGA | edytuj kod

GA-B - Toyota Yaris IV, Toyota GR Yaris, nowy subkompaktowy SUV Toyoty

GA-C - Toyota Prius IV, Toyota Prius Plug-in Hybrid II (Prius Prime), Toyota C-HR / IZOA, Toyota Corolla XII, Lexus UX

GA-K - Toyota Camry VIII, Toyota Avalon V, Lexus ES VII, Toyota RAV4 V, Toyota Highlander IV

GA-L - Lexus LS V, Lexus LC, Toyota Crown XV, Toyota Mirai II

Platforma TNGA na ramie - zapowiadany Land Cruiser 300, następca Land Cruisera 200

Silniki DFC | edytuj kod

Linia silników w architekturze TNGA nosi nazwę Dynamic Force Engines. Wykorzystano w nich technologię szybkiego spalania i inteligentny system zmiennych faz rozrządu VVT-i. Nowy 2,5-litrowy silnik z tej linii wykazuje się 40-procentową wydajnością cieplną w samochodach spalinowych i 41-procentową w napędzie hybrydowym.

Automatyczne skrzynie biegów | edytuj kod

W grudniu 2016 roku Toyota ogłosiła opracowanie dwóch automatycznych skrzyń biegów w architekturze TNGA: Direct Shift-8AT i Direct Shift-10AT. Producent podał, że nowe przekładnie mają mniejszą masę i wielkość oraz zmniejszają straty energii i zapotrzebowanie samochodu na paliwo niż poprzednie skrzynie tego producenta.

Napędy hybrydowe | edytuj kod

Według koncepcji THGA został skonstruowany napęd Hybrid Synergy Drive z silnikiem benzynowym 1.8 do Priusa 4. generacji i Toyoty C-HR oraz napęd Multistage Toyota Hybrid System II (THS-II) z silnikiem benzynowym 2.5. W obu napędach została zmniejszona wielkość i masa komponentów oraz ograniczone straty energii[13]. W 2018 roku Toyota zaprezentowała mocniejszy układ z silnikiem 2.0, o łącznej mocy 180 KM. Pierwszym modelem marki dostępnym z tym napędem będzie Auris[14].

Przypisy | edytuj kod

  1. Press kit - TOYOTA NEW GLOBAL ARCHITECTURE - Nowe podejście do projektowania i produkcji samochodów, toyotanews.pl, 15 września 2015
  2. Rozwój technologii TNGA: Toyota ogłasza wprowadzenie nowych silników, przekładni i napędów hybrydowych, automotivesuppliers.pl, 6 grudnia 2016
  3. TOYOTA NEW GLOBAL ARCHITECTURE – Nowe podejście do projektowania i produkcji samochodów, toyotanews.pl, 15 września 2015
  4. Opportunities and risks related to parts sourcing for next-gen Prius, Akita, Masahiro (11 marca 2013), wyd. Credit Suisse Group, dostęp: 29 października 2015
  5. TNGA: Toyota’s New Global Platform Revealed, New Engines Coming, themotorreport.com.au, 27 marca 2015
  6. Toyota unveils new 2016 Prius; first global vehicle based on TNGA, greencarcongress.com, 9 września 2015
  7. Toyota introduces second C-HR concept at Frankfurt; based on TNGA, greencarcongress.com, 16 września 2015
  8. Toyota Prius – przełomowa premiera na Salonie Samochodowym we Frankfurcie, toyotanews.pl, 15 września 2015
  9. Genewa 2018 Toyota Auris. Tak wygląda nowa generacja, Motofakty.pl [dostęp 2018-03-09]  (pol.).
  10. TOYOTA MOTORT.M. CORPORATION. TOYOTA MOTORT.M., World Debut of the Lexus UX, a New Genre of Crossover | LEXUS | TOYOTA Global Newsroom, „TOYOTA Global Newsroom” [dostęp 2018-03-13]  (ang.).
  11. Toyota Yaris 2020 w pełnej krasie, nowa generacja zachwyca, AntyWeb, 16 października 2019 [dostęp 2020-01-31]  (pol.).
  12. Toyota wprowadzi na rynek SUV-a segmentu B - Menadżer Floty -, Menadżer Floty [dostęp 2020-01-31]  (pol.).
  13. Rozwój technologii TNGA: Toyota ogłasza wprowadzenie nowych silników, przekładni i napędów hybrydowych, toyotanews.pl, 6 grudnia 2016
  14. ToyotaPR, Toyota News - Informacje ogólne - Toyota wchodzi w nową fazę strategii dotyczącej napędów w europejskich modelach, www.toyotanews.pl [dostęp 2018-03-09]  (pol.).
Na podstawie artykułu: "Toyota New Global Architecture" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy