Tramwaje w Winnicy w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Tramwaj przed Hotelem Savoy przed I wojną światowąTramwaje w Winnicy (ukr. Вінницький Трамвай) – system tramwajowy, działający w Winnicy od 1913. Rozstaw szyn wynosi 1000 mm, podobnie jak we Lwowie, Żytomierzu i Eupatorii. System obejmuje 21,2 km torów.
Pierwszy tramwaj elektryczny zbudowany został przez niemiecką firmę MAN AG i pojechał miejskimi ulicami 28 października 1913 roku. System działa nieprzerwanie, z wyjątkiem dwóch okresów: luty 1920 – 27 listopada 1921 i marzec 1944 – czerwiec 1945, a obie przerwy wiązały się z działaniami wojennymi.
W grudniu 2014 roku uruchomiono nowy odcinek torowiska o długości 2 km, łączący pętle Wiszenka i Barska szosa w zachodniej części miasta. Prace przygotowawcze podjęto w 2008 roku, potem wstrzymano i wznowiono w 2012 roku[1].
Spis treści
Linie | edytuj kod
Stan z 23 grudnia 2019 r.[2]
Tabor | edytuj kod
Większość taboru w czasie przynależności miasta do ZSRR stanowiły czechosłowackie tramwaje Tatra KT4. Zajezdnia tramwajowa znajduje się w pobliżu skrzyżowania autostrady i ulicy Chmielnickiego. W Winnicy od 2007 roku są eksploatowane tramwaje typu Be 4/4 Karpfen, a od 2008 r. tramwaje typu Be 4/6 Mirage, oba typy pochodzą z Zurychu. Niezmodernizowane tramwaje Tatra T4 wycofano z eksploatacji liniowej. W 2010 roku przebudowano jeden tramwaj Be 4/4 na wagon-kawiarenkę. 8 grudnia wysłano 5 tramwajów typu KT4SU do Żytomierza o numerach 153, 164, 169, 205 i 211; w Żytomierzu otrzymały numery odpowiednio od 39 do 43.
Stan z 23 grudnia 2019 r.[3]
Przypisy | edytuj kod
- ↑ Kasper Fiszer: Winnica z nową linią tramwajową (pol.). W: TransportPubliczny [on-line]. ZDG TOR Sp. z o.o., 2015-01-11. [dostęp 2015-01-12].
- ↑ Розклад (ukr.). depo.vn.ua. [dostęp 2019-12-26].
- ↑ Zhitomir, Tramway (ang.). transphoto.ru. [dostęp 2019-12-25].
Bibliografia | edytuj kod
Systemy tramwajowe na UkrainieOryginałEdytujHistoria i autorzy
