Ty2


Ty2/Ty42 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z Ty2) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Ty2/Ty42parowóz towarowy konstrukcji niemieckiej (znormalizowana seria 52), budowany masowo w wielu fabrykach europejskich (w Niemczech i krajach okupowanych, m.in. w Polsce) w latach 1942–1945, znany także jako niemiecka lokomotywa wojenna Kriegslokomotive.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Zadaniem tej uproszczonej, taniej w produkcji i niezawodnej lokomotywy miało być obsługiwanie szlaków kolejowych na terenach zdobytych przez III Rzeszę na wschodzie. Dlatego też parowozy tej serii posiadały znakomitą izolację termiczną i nacisk osi nie przekraczający 15 t, dzięki czemu mogły poruszać się po liniach o kiepskiej lub prowizorycznie naprawionej nawierzchni. Po klęsce III Rzeszy 1206 parowozów tej serii rozpoczęło pracę na PKP. W roku 1962 Polska z uwagi na braki lokomotyw została zmuszona do odkupienia 220 maszyn od ZSRR. 200 z nich zostało włączone do PKP, a 20 zakupiło PMP PW Katowice. Parowozy PKP otrzymały oznaczenie Ty2-1207 do 1406. Parowozy PMP PW jeździły z numerami niemieckimi. Od 1945 roku do końca eksploatacji trakcji parowej była to najliczniejsza seria parowozów w Polsce. W Polsce zachowano 53 parowozy serii Ty2 i 14 parowozów serii Ty42[1]. Trzy z nich są czynne: Ty42-24[2]w Skansenie kolejowym w Pyskowicach, Ty42-107[3] i Ty2-911[4]

Niektóre właściwości trakcyjne | edytuj kod

Ty2/42 podczas rozruchu rozwijał maks. siłę pociągową nieco ponad 17 000 kG (170 kN). Opalany lepszym gatunkiem węgla mógł ciągnąć składy towarowe ładowne o masie 620 ton z prędkością 80 km/h lub 1700 t – 50 km/h. W terenach górskich na wzniesieniu 20‰ mógł ciągnąć składy o masie 190 ton z prędkością 40 km/h.

Parowóz ten bywał używany do ciągnięcia składów osobowych, gdzie pociąg o masie ok. 130 ton, składający się z wagonów 2- i 3-osiowych mógł pokonywać wzniesienia 25‰, przy prędkości do 40 km/h.

Galeria | edytuj kod

Lista parowozów serii Ty2/Ty42 zachowanych w Polsce | edytuj kod

Źródło[5]:.

Przypisy | edytuj kod

  1. Tomisław Czarnecki: Wciąż pod parą... parowozy w Polsce. [dostęp 2019-10-24].
  2. Tomisław Czarnecki: Wciąż pod parą... parowozy w Polsce Ty42-24. 2014. [dostęp 2019-10-24].
  3. Tomisław Czarnecki: Wciąż pod parą... parowozy w Polsce Ty42-107. 2014. [dostęp 2019-10-24].
  4. PKPP. Cargo PKPP., „Parowozjada” przeniosła nas w przeszłość, PKP Cargo, 20 sierpnia 2018 [dostęp 2021-01-06] .
  5. Tomisław Czarnecki: Wykaz zachowanych w Polsce parowozów normalnotorowych Wciąż pod parą... Polskie parowozy.

Bibliografia | edytuj kod

  • Józef Fijałkowski, Wiktor Kowalewski: Charakterystyki normalnotorowych pojazdów trakcyjnych. Wyd. I. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacyjne, 1959.
  • Bastian Königsmann: Pomnik parowóz – die polnischen Denkmaldampflokomotiven: Ein Reiseführer zu Geschichte, Geschichten und Gegenwart aller normalspurigen Museums- und Denkmaldampflokomotiven in Polen. BoD – Books on Demand; Auflage: 1 (24. Februar 2020).ISBN 978-3750412019​.

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Pojazdy szynowe wyprodukowane przez zakłady Maschinenfabrik Esslingen Pojazdy trakcyjne eksploatowane w Polsce
  1. Kursywą zaznaczone serie wycofane z ruchu liniowego
  2. a b wymienione tylko ważniejsze serie
Na podstawie artykułu: "Ty2" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy