Volkswagen AG


Na mapach: 52°25′N 10°47′E/52,416667 10,783333

Volkswagen AG w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii To jest najnowsza wersja przejrzana, która została oznaczona 15 lip 2019. Od tego czasu wykonano 1 zmianę, która oczekuje na przejrzenie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Volkswagen Aktiengesellschaft (w skrócie VW AG) – niemiecki koncern motoryzacyjny z siedzibą w Wolfsburgu w Dolnej Saksonii założony 28 maja 1937 roku. Posiada on 48 zakładów produkcyjnych na całym świecie. Działa w 154 państwach za pośrednictwem 175 spółek. W 2016 roku ze sprzedażą na poziomie 10,31 mln samochodów został pierwszy raz w historii największym producentem samochodów na świecie i utrzymał ten tytuł w 2017 roku zwiększając sprzedaż do 10,74 mln samochodów[3]. Koncern jest w większości własnością austriackich rodzin Porsche i Piëch, które kontrolują go za pośrednictwem Porsche Automobil Holding SE[4].

Spis treści

Historia | edytuj kod

Pierwszy samochód koncernu – Volkswagen Typ 1 Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę fabryki KdF-wagen przez Adolfa Hitlera 26 maja 1938 roku Gitara elektryczna marki Volkswagen

Historia koncernu Volkswagen rozpoczęła się w 1931 roku, kiedy przedsiębiorstwo Zündapp zwróciło się do Ferdinanda Porsche o przygotowanie projektu taniego samochodu. Ukryto go pod nazwą Typ 12. Rozwinięciem tego projektu była współpraca z przedsiębiorstwem NSU, która zaowocowała prototypem Typ 32. W 1933 roku F. Porsche poznał Adolfa Hitlera, który zażyczył sobie, by Porsche stał się nadwornym konstruktorem ówczesnych Niemiec[5]. 17 kwietnia 1934 roku Ferdinand Porsche zaprezentował niemieckiemu rządowi projekt samochodu – legendarnego Garbusa. Była to odpowiedź na oczekiwania Hitlera, który domagał się taniego, rodzinnego samochodu. W zamyśle, Hitler chciał odciążyć kolej, która była z roku na rok coraz bardziej niewydolna. Po wielu zbudowanych prototypowych modelach (konkretnie było ich 9) zatwierdzono w 1938 roku do produkcji seryjnej w przyszłej fabryce VolkswagenWerk GmbH projekt „Porsche typ 60”. O prawdziwości tych zapowiedzi miała świadczyć oficjalna uroczystość państwowa, jaka odbyła się 26 maja 1938 roku w Fallersleben (Dolna Saksonia). Wtedy to położono kamień węgielny pod budowę przyszłej fabryki KdF-Wagen (Kraft durch Freude-wagen), a Adolf Hitler ochrzcił pojazd tytułem: „niemiecki samochód ludowy”. Koncern wykorzystywał robotników przymusowych i więźniów obozów koncentracyjnych, w tym obozu Arbeitsdorf.

Od początku istnienia koncernu około 20% jego akcji posiadały władze Dolnej Saksonii, które dzięki specjalnej ustawie uchwalonej w 1960 roku, ograniczającej liczbę głosów do maksymalnie 20% niezależnie od liczby posiadanych akcji, mogły blokować ewentualne wrogie przejęcie VW AG przez konkurencyjne koncerny[6]. Obecnie ten udział uległ obniżeniu. Głównym udziałowcem jest spółka Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG, która posiadała 42,6% akcji koncernu Volkswagen AG[7]. Na przełomie lat 2008–2009 zwiększyła te udziały do 50,76%[8], przejmując kontrolę nad tym przedsiębiorstwem.

W 1991 roku koncern rozpoczął ekspansję w nowych kierunkach – powstało przedsiębiorstwo FAW-Volkswagen Automotive Company, Ltd z siedzibą w Changchun w Chinach, w którym Volkswagen AG ma 40% udziałów. W tym samym roku Volkswagen trafił do Polski – powstało przedsiębiorstwo Kulczyk Tradex z siedzibą w Poznaniu – polski importer samochodów Volkswagen i Audi, a od 1996 roku również Porsche.

W marcu 1991 roku utworzono przedsiębiorstwo Volkswagen Finanz GmbH, które pod firmą Volkswagen Financial Services AG funkcjonuje do dzisiaj oferując różnego typu usługi finansowe (leasing, ubezpieczenia, kredyty), a także umożliwiając zdobycie najkorzystniejszych źródeł finansowania[9].

We wrześniu 1998 roku Volkswagen AG utworzył humanitarny fundusz pomocy w wysokości 20 milionów marek, przeznaczony dla robotników przymusowych pracujących podczas II wojny światowej w byłej spółce Volkswagen.

31 maja 2000 roku powstało w Wolfsburgu Autostadt – „miasteczko koncernu Volkswagen”, w którym odwiedzający mogą przyjrzeć się osiągnięciom koncernu w dziedzinie motoryzacji oraz interesująco spędzić wolny czas. Klienci odbierają tu kupione przez siebie samochody, które czekają na nich w jednej z dwóch szklanych wież – symbolach Autostadt.

1 stycznia 2009 roku MAN SE przejął od przedsiębiorstwa Volkswagen AG spółkę Volkswagen Caminhōes e Ônibus (zwaną też Volkswagen Truck & Bus) z siedzibą w Resende w stanie Rio de Janeiro w Brazylii[10].

We wrześniu 2015 ujawniona została tzw. afera Volkswagena związana z procederem montowania w samochodach produkowanych przez Volkswagen AG oprogramowania pozwalającego na manipulację wynikami pomiarów emisji z układu wydechowego.

Koncern jest głównym sponsorem klubu piłkarskiego VfL Wolfsburg.

Udziały[11] | edytuj kod

Akcjonariat koncernu | edytuj kod

Udziały koncernu w wybranych spółkach | edytuj kod

Marki koncernu Volkswagen AG | edytuj kod

Obecne | edytuj kod

  • Volkswagen – niemiecka marka samochodów osobowych produkowanych od 1940 roku w Wolfsburgu (100% udziału Volkswagen AG)
  • Audi – niemiecka marka samochodów osobowych produkowanych w latach 1910–1941 oraz od 1965 w Ingolstadt (99,14% udziału Volkswagen AG)
  • SEAT – hiszpańska marka samochodów osobowych produkowanych od 1953 roku, obecnie w Martorell (100% udziału Volkswagen AG od 1990 roku)
  • Škoda Auto – czeska marka samochodów osobowych produkowanych od 1901 roku w Mladá Boleslav (100% udziału Volkswagen AG od 1991 roku)
  • Lamborghini – włoska marka samochodów sportowych produkowanych od 1963 roku w Sant’Agata Bolognese (100% udziału Volkswagen AG od 1998 roku)
  • Bugatti – francuska marka samochodów sportowych produkowanych z przerwami od 1910 roku w Molsheim (99,97% udziału Volkswagen AG od 1998 roku)
  • Bentley – brytyjska marka samochodów luksusowych produkowanych od 1919 roku w Crewe, Cheshire (100% udziału Volkswagen AG od 1998 roku)
  • Volkswagen Nutzfahrzeuge – marka samochodów użytkowych wyodrębniona formalnie z Volkswagen AG w 2002 roku (100% udziału Volkswagen AG)
  • Porsche – niemiecka marka samochodów sportowych przejęta przez Volkswagen AG w 2009 roku (100% udziału Volkswagen AG) w wyniku fuzji[12]
  • MAN SE – niemiecka marka samochodów użytkowych produkowanych od 1923 roku w Monachium (55,9% udziału Volkswagen AG od 2011 roku)
  • Ducati – włoska marka motocykli, przejęta przez Audi AG w kwietniu 2012 roku
  • Scania – szwedzka marka pojazdów ciężarowych produkowanych od 1900 roku (90,47% udziału Volkswagen AG od 2014 roku)
  • Cupra – hiszpańska marka samochodów sportowych wydzielona z SEATa w 2018 roku (100% udziału Volkswagen AG)

Historyczne | edytuj kod

Spółki i fabryki koncernu Volkswagen AG | edytuj kod

Państwa, w których działają fabryki koncernu Autostadt – Miasteczko Volkswagena Muzeum Audi w Ingolstadt Siedziba Porsche w Stuttgart-Zuffenhausen Siedziba Volkswagen Nutzfahrzeuge w Hanowerze Szklana Manufaktura w Dreźnie Fabryka Volkswagena w Emden Linia montażowa fabryki w Wolfsburgu Kiełbaski oraz ketchup marki Volkswagen

Ciekawostki | edytuj kod

  • W zakładach produkcyjnych w Wolfsburgu na terenie fabryki umieszczona jest rzeźnia w której produkowane są kiełbaski firmowane logo części zamiennych VW-Originalteil, do których dostępny jest keczup marki Volkswagen. Są one oferowane pracownikom fabryki oraz klientom detalicznym. W 2013 roku powstało ich 7 milionów[13].


Przypisy | edytuj kod

  1. annualreport. [dostęp 2018-06-20].
  2. a b c GB2012. [dostęp 2014-03-15].
  3. Volkswagen wyprzedził Toyotę, dotychczasowego lidera sprzedaży [dostęp 2017-01-31] .
  4. Warten auf die Neuen: Machtübergabe in den zwei Familien hinter VW, 7 kwietnia 2017 [dostęp 2018-08-08]  (niem.).
  5. Piotr Wielgus: Samochód dla ludu, czyli historii Volkswagena część 1 [geneza motoryzacji. autokult.pl, 2011-07-31. [dostęp 2014-02-11].
  6. PORSCHE VW – Decyzja Trybunału Europejskiego, [Dostęp: 21 października 2009 r.]
  7. Stan na 20 października 2008 roku. Źródło: Porsche Annual Report 2007/2008. [Dostęp: 12 grudnia 2008 r.]
  8. Patrz m.in.: Porsche zwiększa udziały w VW powyżej 50%, Samar, 6 stycznia 2009. [Dostęp: 14 stycznia 2009 r.]
  9. Historia Volkswagen AG. blog.taniprzeglad.pl, 2013-05-12. [dostęp 2014-03-15].
  10. Patrz m.in.: MAN przejmuje spółkę Volkswagen Truck & Bus w Brazylii, Infobus, 7 stycznia 2009, [Dostęp: 12 stycznia 2009 r.]
  11. Koncerny motoryzacyjne, czyli co do kogo należy – Volkswagen AG, „Autokult.pl” [dostęp 2018-07-22]  (pol.).
  12. Patrz m.in.: Wojciech Traczyk: Volkswagen-Porsche razem. mojeauto.pl, 17 sierpnia 2009. [dostęp 21 października 2009].
  13. Piotr Sielicki: Volkswagen produkuje więcej kiełbasek niż samochodów. moto.pl, 2014-03-13. [dostęp 2014-03-13].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (korporacja międzynarodowa):
Na podstawie artykułu: "Volkswagen AG" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy